ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 11.01.2022, 18:16

سوخت قاچاقی که آتش به جان مردم حسین آباد انداخت


ساعت حدود ۲۰ شنبه شب خبر هولناکی به مراکز امدادی کردستان مخابره و خبر از واژگونی و انفجار یک تانکر حامل سوخت مازوت در شهر حسین آباد و به آتش کشیده شدن ۲۳ منزل مسکونی و ۱۵ خودروس سواری در این منطقه داده شد.

به گزارش کرد پرس، همزمان با این حادثه، رسانه‌های محلی موضوع را رسانه‌ای کردند و در لحظات اولیه با توجه به حجم آتش سوزی، همه رسانه ها انتظار تعداد فوتی و مصدومان بسیاری را داشتند که خوشبختانه اینگونه نبود و در این حادثه تنها ۳ نفر فوت کرده و ۸ نفر نیز به دلیل شدت جراحات به مراکز درمانی انتقال یافتند.

با توجه به گستردگی حادثه و نگرانی و التهاباتی که در میان مردم ایجاد شده بود تنها مسئله ای که رسانه ها و مسئولان به آن پرداخته بودند طی ۲۴ ساعت بعد از آن، برآورد خسارت های ایجاد شده و اسکان و کمک به مردم خسارت دیده بود اما نکته ای که همه از آن غافل شده بودند علت و چگونگی وقع این اتفاق است.

بر اساس گزارش های اولیه رئیس پلیس راه‌های کردستان، بی‌احتیاطی و تخطی از سرعت مطمئنه در این جاده فرعی علت حادثه بود که باعث واژگونی تانکر شده و بعد از آن آتش سوزی های مهیب نیز به راه انداخته شد.

نکته اولی که باید به آن توجه داشت این است که این تانکر از کرمانشاه حرکت کرده بود و احتمالا مقصد هم یکی از استان های شمال غرب کشور بوده اما سوال اینجاست که چرا از مسیر دهگلان – حسین آباد که یک جاده فرعی و تقریبا متروکه است، این تانکر برای تردد استفاده کرده است؟

مسیر کرمانشاه – کامیاران – سنندج – حسین آباد – دیواندره و در نهایت سقز بهترین راه برای تردد خودرو به ویژه خودروهای سنگین است، هم از نظر امنیت جاده ای و هم از نظر نزدیکی مسیر، اما باید دید چه دلیلی داشته که راننده مسیر پرخطر کرمانشاه – کامیاران – موچش – دهگلان – حسین آباد و ... که همگی این راه ها راه فرعی هستند را انتخاب کرده است.

نکته دومی که باید به آن توجه داشت این است که با استعلامی که از شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه کردستان گرفته شد، این تانکر جزو ناوگان حمل و نقل این شرکت نبوده و اصلا بارنامه ای برای آن از سوی شرکت نفت و تعاونی های زیرمجموعه این شرکت صادر نشده است.

همچنین اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان نیز در سامانه جامعی که برای نظارت بر تردد تانکرها و ماشین های سنگین دارد برای این محموله بارنامه ای را نیافته و اصولا این محموله یک محموله غیرمجاز بوده است و ظاهرا به همین دلیل هم راننده از جاده های فرعی استفاده کرده تا مجبور نباشد در مسیرهای اصلی در پلیس راه ها، بارنامه ای را ارائه دهد.

نکته بعد اینکه در گزارش های اولیه بار حامل تانکر «مازوت» اعلام شد اما اکنون مشخص شده که بار این تانکر «نفتا» بوده که به شدت نیز قابل اشتعال است و علت وقوع این حادثه نیز همین مسئله بوده است.

با توجه به اینکه این بار فاقد هرگونه بارنامه رسمی است، پس کاملا مشخص است که قاچاق بوده و به همین دلیل نیز به طور شبانه قصد داشته از جاده های پرپیچ و خم و فرعی کردستان عبور کند چرا که اگر از مسیرهای اصلی عبور می کرد بدون شک در اولین پلیس راه به دلیل خطرناک بودن بار حتی اگر بارنامه هم نداشت، متوقف میشد تا خطری در جاده ها، مسافران را تهدید نمی کرد.

اکنون نیاز است دستگاه های امنیتی و نظارتی به این موضوع ورود کنند و مشخص شود که چگونه همچین محموله خطرناکی بدون هیچ مجوزی بارگیری شده و آتش به جان و مال مردم حسین آباد انداخته است.