ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 11.01.2022, 13:34

دست‌کم ۱۰ هزار تن در جریان تظاهرات در قزاقستان بازداشت شدند


خبرگزاری آناتولی: وزارت کشور قزاقستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که تعداد افراد بازداشت شده در جریان حوادث اخیر این کشور به ۹۹۰۰ تن افزایش یافته است.

این افراد از روز ۱۱ ژانویه تاکنون در شهرهای مختلف کشور تحت بازداشت قرار گرفته‌اند.

تظاهرات در قزاقستان روز ۲ ژانویه ابتدا در اعتراض به افزایش قیمت گاز مایع و وخیم‌تر شدن وضعیت اجتماعی و اقتصادی در پایتخت آغاز و خیلی سریع به تمام کشور گسترش یافته و منجر به درگیریهای شدید با نیروهای امنیتی شد.

در پی این اعتراضات قاسم جؤمرت توقایف، رئیس‌جمهور قزاقستان وضعیت اضطراری اعلام کرده و استعفای عسکر مامین نخست‌وزیر این کشور را پذیرفت.

توقایف، علیخان اسماعیل‌اف، معاون اول نخست‌وزیر سابق را به جای وی منصوب کرد.

با بالا گرفتن اعترضات در قزاقستان رئیس جمهوری این کشور روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد که برای مقابله با «تروریستها» از شرکای خود در سازمان پیمان امنیت جمعی کمک میخواهند.

رئيس جمهور قزاقستان امروز هم اعلام کرد که نیروهای صلح‌بان سازمان پیمان امنیت جمعی که با دو هزار و ۳۰۰ سرباز و ۲۵۰ فقره تجهیزات برای سرکوب اعتراضات وارد این کشور شده بودند، پس از دو روز تدریجا خارج خواهند شد.

سازمان پیمان امنیت جمعی متشکل از کشورهای ارمنستان، بلاروس، روسیه، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان در سال ۱۹۹۲ تأسیس شده است. هدف این سازمان “تامین امنیت و ثبات در منطقه و جهان، حفاظت جمعی از استقلال، تمامیت ارضی و تمامیت ارضی کشورهای عضو” عنوان شده است.

بنابر اعلام مقامات قزاقستانی تاکنون ۱۶۴ تن در این اعتراضات کشته‌ شده‌اند.