ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 25.11.2021, 12:17

دست خالی برگشتن مدیرکل آژانس هسته ایی کار دست ایران خواهد داد


امتداد-زهرا ترابی: تحلیلگر مسائل بین الملل براین باور است: ایران تلاش کرده تا با دادن اطلاعات محدود جلوی صدور تصمیمات شورای حکام را بگیرد ولی این هم هنوز قطعی نیست و بستگی به این دارد که در سفر آقای اسلامی به وین به چه نتایجی برسند.

علی بیگدلی تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با امتداد، درباره سفر گروسی مدیرکل آژانس هسته ایی قبل از مذاکرات وین به ایران گفت: سفر آقای گروسی در عین حالی که خیلی مهم بود ولی از یکسری پیچیدگی نیز برخوردار است. براساس اظهارنظری که آقای گروسی کرد ظاهرا ایشان نتوانسته به همه انتظاراتش در مذاکرات با مقامات ایرانی برسد. بنابراین، سفری که داشت ظاهرا خیلی موفقیت آمیز نبود. ایشان امیدوار است که در سفر بعدی که با آقای اسلامی و تیم اش به وین دارد بتواند به یک نتایج جدیدتری برسد.

وی ادامه داد: امروز نیز گروسی در وین قرار است خروجی خود از سفر به ایران را اعلام کند. اگر نتواند به یک نتیجه مطلوبی در سفر آقای اسلامی به وین برسد آن وقت ممکن است زمینه صدور قطعنامه در شورای حکام به وجود بیاید که خیلی شرایط را برای ما سخت خواهد کرد. ولی از طرف دیگر اگر ما نتوانیم جواب مثبتی از آقای گروسی بگیریم ممکن است پرونده ما به شورای امنیت فرستاده شود که باز آن هم مشکلات دیگری را به وجود خواهد آورد. بدون اینکه آقای گروسی گزارش مثبتی از ما بدهد امکان گفت و گوها و مذاکرات برجام با مشکل مواجه خواهد شد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بنابراین،سفر مدیرکل آژانس هسته ایی به ایران خیلی موفقیت آمیزی نبوده و انتظاراتی که داشته تحقق پیدا نکرده است. چند سایتی که قرار بود بازرسی صورت بگیرد هنوز انجام نشده است. ظاهرا قرار بود در این سفر، آقای گروسی مستقیما به سایت کرج برود اما آن هم اجازه داده نشد.

وی افزود: ایران تلاش کرده با دادن اطلاعات محدودی جلوی صدور تصمیمات شورای حکام را بگیرد ولی این هم هنوز قطعی نیست و بستگی به این دارد که سفر آقای اسلامی به وین به چه نتایجی برسند. امیدوار هستیم اقای گروسی گزارش منفی به شورای حکام ارائه ندهد. اگر گزارش منفی ارائه بدهد مشکلات زیادی بوجود می اید.

بیگدلی در خصوص گزارش گروسی درباره سفری که به ایران داشت موفقیت آمیز ندانست گفت: پیش بینی هم این بود که اظهارنظر ایشان منفی باشد و نتوانسته به همه خواسته های که داشت در ایران دسترسی پیدا کند. بنابراین، مذاکرات این دوره نتیجه بخش نبوده است. با توجه به گزارش مدیرکل آژانس هسته ایی، شورای حکام قطعنامه ای علیه ایران صادر خواهد کرد که پرونده ایران از آژانس به شورای امنیت فرستاده می شود و شورای امنیت نیز فرصتی به ایران می دهد که اگر ایران موافقت نکرد قطعنامه صادر می کند که ذیل فصل هفتم منشور که برای ایران خطرناک است، می رود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: کشورهایی که زیر فصل هفتم منشور بودند به عنوان کشورهای یاغی هستند و می توانند به آن ها حمله نظامی کنند. از طرف دیگر هشتم آذرماه هم تقریبا به هم می خورد و دیگر نتیجه ندارد. به دلیل اینکه ۱+۵ براساس گزارش گروسی مذاکرات را آغاز می کند و بنابراین به نظر می رسد که اگر گزارش آقای گروسی به شورای حکام منفی باشد بایستی که مسئله هشتم آذرماه هم کم لن یکن تلقی کنیم.

بیگدلی با اشاره به اهداف سفر مدیرکل آژانس هسته ایی به ایران اظهار کرد: اولین هدف ایشان بازدید از سایت کرج بود که این سایت مونتاژ سانتریفیوژها را برعهده دارد همچنین به غیر از سایت کرج قرار بود چند سایت دیگر را بررسی کند که این سایت ها آثاری از اورانیوم فلزی به کار برده شده بود. همچنین ایران به آژانس آخرین اطلاعات را نداده بود که این ۴ سایت چه وضعیتی دارند. بنابراین، ایران به همه انتظارات آقای گروسی پاسخ مثبت نداد.

وی در پایان اذعان کرد: آژانس نباید در مسائل سیاسی دخالت کند از طرفی اگر تمایل به بازدید دارند اول باید حمله ایی که به سایت کرج شده محکوم کند که متاسفانه آژانس این اقدامات را محکوم نمی کند. ما میزان انتظاراتی که در مورد مسئله آژانس داریم شبیه به نوع انتظارات متنوع و گاهی متضادی است که در مورد برجام داریم در حال حاضر یک نوع بلاتکلیفی در تصمیم گیری های ما وجود دارد.