ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 25.11.2021, 9:21

بازداشت یک افسر عالی‌رتبه عراق در رابطه با ترور نافرجام الکاظمی


یک نیروی امنیتی عراقی، شامگاه چهارشنبه 24 نوامبر، یکی از افسران عالی‌رتبه در وزارت کشور را در ارتباط با سوءقصد به جان مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق دستگیر کرد.

به گزارش العربیه، منابع دولتی عراق در بیانیه‌ مطبوعاتی اعلام کردند که یک نیروی امنیتی ویژه، سرلشکر صباح حسن الشبلی، مدیر تیم خنثی‌سازی مواد منفجره در این وزارتخانه را به‌دلیل منفجر کردن یکی از پرتابه‌های «منفجر نشده» که بر بام خانه الکاظمی کشف شده بود، بازداشت کرد. اقدام این افسر عالی‌رتبه تلاشی برای گمراه کردن کمیته تحقیقاتی، تلقی شد.

گفتنی است که دولت عراق سحرگاه یکشنبه، 7 نوامبر، با صدور بیانیه‌ای رسما سوءقصد نافرجام به جان نخست‌وزیر این کشور را اعلام کرد.

در بیانیه آمده بود، که الکاظمی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق با یک پهپاد انفجاری که اقامتگاه او در منطقه سبز را هدف قرار داده در مورد ترور نافرجام قرار گرفت.»

بیانیه گفت که در این اقدام به شخص الکاظمی آسیبی نرسیده و حال عمومی او خوب است.

ساعاتی بعد الکاظمی در توییتی نوشت: «همواره آماده جان‌فشانی برای عراق بوده‌ام و موشک‌های خيانت بر عزم و اراده من تاثير نخواهند گذاشت. حال من خوب است و به آرامش و خویشتن‌‌داری دعوت می‌کنم.»

او همچنین در توییتر نوشت: «نیروهای امنیتی ما به حفظ امنیت و برقراری نظم و قانون در کشور ادامه می‌دهند.»

او افزود: «همگان را به خویشتن‌داری و حفظ منافع عراق دعوت می‌کنم.»

اتهام احزاب وابسته به ایران به سوءقصد نافرجام به الکاظمی

وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون»، روز دهم اکتبر اعلام کرد که احتمال مشارکت گروه‌های وابسته به ایران در عملیات حمله به محل اقامت نخست‌وزیر عراق را بالا دانست و گفت چگونگی انجام این هجوم، شبیه به سایر عملیات‌های شبه‌نظامیان شیعه در عراق است.

مکنزی جونیور، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده روز نهم اکتبر درباره این ترور نافرجام گفت، این نوع حملات پهپادی یک تاکتیک مرسوم بین گروه‌های مورد حمایت ایران است و با همان روش صورت گرفته است.