ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 23.11.2021, 22:51

پلاسخرت: مقامات و احزاب عراق نتایج انتخابات را به رسمیت بشناسند


میدل ایست نیوز: جنین هنیس پلاسخرت، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق ضمن درخواست به رسمیت شناختن نتایج انتخابات پارلمانی عراق از مقامات و احزاب عراق، نسبت به نتایج وخیم اتهام زنی باطل و تهدید به خشونت هشدار داد.

وی در گزارش امروز خود در سازمان ملل گفت انتخابات اکتبر عراق به طور کلی سالم ارزیابی شد و از مقامات و احزاب عراق خواست نتایج انتخابات پارلمانی عراق را به رسمیت بشناسند.

پلاسخرت افزود که اتهامات باطل و تهدید به خشونت منجر به نتایج وخیمی خواهد شد و تاکید کرد که عراق به سران و حکمرانی خوب و پایبندی به روند سیاسی نیاز دارد.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق با اشاره به اینکه نتایج انتخابات پارلمانی عراق تنها پس از تایید دادگاه فدرال عراق اعلام خواهد شد، بیان کرد که انتخابات پارلمانی گام مهمی به سوی بازگرداندن اعتماد مردم به دولت است.

پلاسخرت تاکید کرد که گفت وگو تنها راه حل بحران نتایج انتخابات پارلمانی عراق است و افزود که هیچ مدرکی دال بر دستکاری یا تقلب سیستماتیک در انتخابات وجود ندارد.

وی گفت مقامات عراق تماما حرفه ای انتخابات عراق را مدیریت کردند و اشاره کرد که بانوان در این انتخابات، نتایج مهمی به دست آوردند.

پلاسخرت درباره تحولات پس از انتخابات تصریح کرد که تحت هیچ شرایطی نباید به تروریسم و خشونت یا هر اقدام غیرقانونی دیگر اجازه داد فرآیند دموکراتیک را از مسیر خود خارج کنند و برای کاهش تنش ها، آرامش و خویشتن داری و گفت وگو تنها راه حرکت رو به جلوست.

وی اظهار داشت هرگونه تلاش غیرقانونی با هدف طولانی کردن یا بی اعتبار کردن روند اعلام نتایج انتخابات، یا بدتر از آن، تغییر نتایج انتخابات از طریق ارعاب و فشار، تنها به نتایج معکوس منجر خواهد شد و از همه طرف های ذینفع خواست که وارد این مسیر نشوند.

پلاسخرت بیان کرد در حالی که خطر ادامه بن بست سیاسی واقعی است، عراق نیاز فوری به دولتی دارد که بتواند به سرعت و به طور موثر با فهرست بلندی از وظایف ناتمام داخلی تعامل کند و این مسئولیت اصلی همه احزاب سیاسی مرتبط است.

نماینده دبیرکل سازمان ملل با اشاره به تلاش برای ترور نخست وزیر عراق، آن را اقدامی غیرقابل قبول توصیف کرد که نباید بر روند فرآیند دموکراتیک در عراق تاثیر بگذارد.

گفتنی است شورای امنیت سازمان ملل در دو بیانیه جداگانه، انتخابات پارلمانی عراق را آزاد و سالم توصیف کرد.

برخی از نیروهای سیاسی عراق و طرفداران آنها به نتایج انتخابات عراق اعتراض کرده و آن را ساختگی و جعلی خواندند.