ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 23.11.2021, 17:48

دیده‌بان حقوق بشر: طالبان خبرنگاران منتقد را به مرگ تهدید می‌کند


دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی تازه اعلام کرد که طالبان خبرنگاران منتقد این گروه را به مرگ تهدید کرده‌اند.

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر، اخیرا طالبان به خبرنگاران منتقد هشدار داده که در صورت انتقاد از عملکرد این گروه، آنها را خواهد کشت. دیده‌بان حقوق بشر به طور نمونه به یک مورد اشاره کرده و نوشت: «معاون والی (استاندار) طالبان در یکی از ولایت‌ها (استان) به خبرنگاری که از اقدام طالبان به بازرسی خانه به خانه و ضرب و شتم مردم گزارش تهیه کرده بود، گفته است، اگر بار دیگر چنین گزارشی را پخش کند، او را در میان شهر حلق‌آویز خواهد کرد.»

به گزارش العربیه، بر اساس این گزارش، استخبارات (دستگاه اطلاعاتی) طالبان در بسیاری موارد خبرنگارانی را که از این گروه انتقاد می‌کنند، تهدید به مرگ کرده و از آنان خواسته که همه گزارش‌ها را قبل از انتشار برای تایید به این گروه بفرستند.

پاتریشیا گاسمن، معاون آسیایی دیده‌بان حقوق بشر در این‌باره گفت:«مقررات رسانه‌ای جدید و تهدیدهای طالبان در برابر روزنامه‌نگاران، نشان‌دهنده تلاش‌های گسترده این گروه برای خاموش کردن انتقادات از حاکمیت طالبان‌ است.»

این در حالی است که وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، پیش از این در اطلاعیه‌ای پخش برنامه‌هایی که در آن‌ زنان حضور دارند را در شبکه‌های تلویزیونی افغانستان ممنوع اعلام کرد.

وزارت امر به معروف طالبان نمایش درام‌هایی که بازیگران آن‌ها زن هستند را در شبکه‌های تلویزیونی افغانستان ممنوع کرد. همچنین خبرنگاران زن تلویزیون ملزم به رعایت «حجاب کامل اسلامی» بوده و مردان برای حضور در برنامه‌های مختلف تلویزیون باید پوشش «مناسبی» بر اساس استانداردهای طالبان به تن داشته باشند.

در ماده‌ دیگر این دستور آمده است، که «برنامه‌های تفریحی تلویزیون‌ها نباید به گونه‌ای تهیه شود که در آن به کسی تحقیر و اهانت شود. همچنین، پخش سریال‌هایی که در آن به شعائر دینی یا کرامت انسانی اهانت شده باشد، ممنوع است.»

بر اساس این دستورالعمل پخش فیلم‌ها و سریال‌هایی که «خلاف شرعیت اسلامی عنوان شده» خصوصا پخش سریال‌هایی که در آن «نقش پیامبران و صحابه‌ پیامبر اسلام تمثیل شده باشد» را مطلقا حرام دانسته و آن را ممنوع اعلام کرده‌ است.

گفتنی است که آزادی بیان و پیشرفت‌ها در این عرصه در 20 سال گذشته جز دستاوردهای مهم افغانستان بود که با تسلط طالبان بر این کشور، اکنون این دستاوردها در معرض خطر قرار دارد.