ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 23.11.2021, 16:34

بیش از ۹۰ شخصیت سیاسی از جمله ۲ زن برای ریاست جمهوری لیبی نامزد شدند


کمیسیون عالی انتخابات در لیبی، شامگاه دوشنبه، ۲۲ نوامبر اعلام کرد پس از دریافت اسناد و مدارک بیش از ۹۰ نامزد از جمله دو زن، مهلت ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور که قرار است در پایان ماه آینده برگزار شود، پایان یافت.

به گزارش العربیه، کمیسیون انتخابات پس از دو هفته متوالی برای پذیرش درخواست‌ها جهت تقدیم اوراق نامزدی، روز گذشته در ساعت ۱۶:۰۰ به وقت محلی به ثبت‌نام نامزدها پایان داد.

پاسخ به درخواست‌های تجدیدنظر

قرار است کمیسیون عالی انتخابات لیبی روز سه‌شنبه تعداد نهایی نامزدهای ثبت‌نام را اعلام و پس از بررسی پرونده‌ها و پاسخگویی به درخواست‌های احتمالی، اسامی حدود ۱۲ نفر که درخواست کاندیداتوری آنها پذیرفته شده است، را منتشر کند.

رسانه‌های لیبیایی گزارش دادند که از زمان اعلام ثبت‌نام نامزدها در ۸ نوامبر تاکنون بیش از ۹۰ نامزد مدارک نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری لیبی تقدیم کمیسیون انتخابات کردند.

به گفته رسانه‌های لیبی شخصیت‌های برجسته‌ای در میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری لیبی به چشم می‌خورد.

انتخاباتی که در آن برای اولین بار در تاریخ این کشور رئیس جمهوری به‌طور مستقیم از طریق رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود.

برجسته‌ترین نامزدها

به گفته کارشناسان لیبیایی از میان بیش از ۹۰ شخصیت سیاسی از جمله ۲ زن که برای ریاست جمهوری لیبی نامزد شدند، چهره‌هایی مانند سیف الاسلام القذافی فرزند معمر القذافی، ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده ارتش ملی لیبی و عبدالحمید الدبیبه رئیس دولت موقت کنونی و عقیله صالح، رئیس پارلمان سابق لیبی به‌عنوان برجسته‌ترین آنها هستند.

دو زن نامزد شده‌ در این دوره انتخابات لیلی بن خلیفه، ۴۶ ساله، رئیس حزب حرکت ملی و هنیده المهدی، پژوهشگر علوم اجتماعی هستند.

این درحالی است که هنوز هم صداهایی مخالف برگزاری انتخابات در تاریخ تعیین شده شنیده می‌شود. بسیاری از مخالفان اجرای انتخابات در تاریخ تعیین شده معتقدند که بسیاری از قوانین انتخاباتی به‌طور قانونی و توافقی تصویب نشده است.

شورای عالی دولتی سابق که به‌عنوان بخش دوم پارلمان سابق عمل می‌کرد، یکی از برجسته‌ترین مخالفان انتخابات است. این شورا رئیس مجلس نمایندگان را متهم کرد که بدون مشورت با شورا، قوانین انتخاباتی را صادر کرده است، برخلاف امری که در توافقنامه سیاسی تصریح شده و مستلزم مشارکت هر دو مجلس در تدوین این قوانین است.

گفتنی است که حدود ۲.۸۳ میلیون لیبیایی از ۷ میلیون نفر جمعیت این کشور برای شرکت در انتخابات و رای دادن ثبت نام کرده‌اند.