ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 22.11.2021, 11:08

رتبه نخست امارات متحده عربی در ۹ شاخص برابری جنسیتی


ایندی پندنت: به گزارش مرکز رقابت‌پذیری و آمار فدرال در امارات متحده عربی، این کشور در زمینه ۹ شاخص رقابت‌پذیری بین‌المللی مرتبط با هدف پنجم از میان اهداف ۱۷گانه توسعه پایدار، یعنی برابری جنسیتی، رتبه نخست را کسب کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی(وام)، این کشور با پیشرفت سریع خود در زمینه شاخص نابرابری جنسیتی مرتبط با برنامه توسعه سازمان ملل متحد، در سال ۲۰۲۰ در این زمینه، هشت رتبه صعود کرده است.

شاخص‌های مرتبط با برابری جنسیتی که امارات متحده عربی در آن‌ها به رتبه نخست جهانی دست پیدا کرده، بنابر اعلام مرکز رقابت‌پذیری و آمار فدرال، عبارت‌اند از: شاخص زنان در پارلمان، شاخص مقابله با تبعیض جنسی و جنسیتی در محل کار، شاخص وجود قانون و رسیدگی به آزار و اذیت در محل کار، شاخص برخورداری از قانون در زمینه خشونت خانگی، شاخص وجود مرخصی با حقوق تولد فرزند برای پدران، شاخص ممنوعیت اخراج زنان باردار از محل کار، شاخص توانمندسازی قانونی زنان برای ثبت کسب‌وکار مانند مردان و شاخص وجود مرخصی زایمان.

این مرکز همچنین اعلام کرده است که رتبه نخست امارات متحده عربی در این ۹ شاخص، براساس رتبه‌بندی‌های بین‌المللی، ازجمله سالنامه رقابت‌پذیری موسسه بین‌المللی توسعه مدیریت (IMD) و گزارش «زنان، کسب‌وکار و قانون» بانک جهانی اعلام شده است.

علاوه‌بر این، در گزارش رقابت‌پذیری استعدادهای جهانی که مدرسه عالی کسب‌وکار «اینسید» (INSEAD) منتشر کرده است، امارات متحده عربی در زمینه شاخص فرصت‌های رهبری زنان، رتبه نهم جهانی را کسب کرده است.

پیش‌تر بانک جهانی اعلام کرده بود که امارات متحده عربی (با ۵۷.۵ درصد در سال ۲۰۲۰) در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی، بالاترین سطح مشارکت زنان در بازار کار را دارد.

براساس این گزارش، امارات متحده عربی به‌تازگی با تهیه پیش‌نویس چندین قانون، طرح و سیاست‌هایی که از مشارکت زنان در روند توسعه پایدار ملی حمایت می‌کند، جایگاه جهانی خود را در دستیابی به برابری جنسیتی ارتقا داده است.

کمیته ملی اهداف توسعه پایدار در امارات متحده عربی نیز چندین اقدام پیشرو در راستای برابری جنسیتی انجام داده است که از آن جمله می‌توان به «تشکیل شورای اهداف توسعه پایدار جهانی برای دستیابی به هدف پنجم» اشاره کرد. ریاست این شورا برعهده خانم منا غانم المری، معاون شورای تعادل جنسیتی امارات متحده عربی است. 

امارات متحده عربی همگام با جامعه بین‌المللی، «اهداف ۱۷گانه توسعه پایدار جهانی» را به‌عنوان اصولی اساسی در بسیاری از برنامه‌ریزی‌های راهبردی آن کشور در حوزه‌های مختلف دنبال می‌کند.

«اهداف توسعه پایدار جهانی» به‌عنوان «طرحی برای دستیابی به آینده بهتر و پایدارتر برای همه تا سال ۲۰۳۰» در سازمان ملل متحد تصویب شده است و با نام «سند ۲۰۳۰» یونسکو شناخته می‌شود. این سند علاوه‌بر «برابری جنسیتی»، شامل موارد مختلف ازجمله اهداف ریست‌محیطی و مقابله با تغییرات افلیمی، مقابله با فقر و گرسنگی، ارتقای کیفیت آموزش، کاهش نابرابری‌های مختلف، صلح و عدالت و… است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی پیش‌ از این اجرای «سند ۲۰۳۰» یونسکو را در ایران غیرمجاز اعلام کرده و مدعی شده بود که این سند بین‌المللی ترویج‌دهنده «سبک زندگی معیوب و ویرانگر و فاسد غربی» است. ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، نیز در شهریورماه ۱۴۰۰ با ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای لغو اجرای سند ۲۰۳۰، اجرای «اهداف توسعه پایدار جهانی» را به‌طور کامل لغو کرد.