ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 22.11.2021, 12:06

رئیس سابق موساد: شانس موفقیت مذاکرات وین «اندک» است


با نزدیک شدن زمان ازسرگیری مذاکرات احیای «برجام»، یوسی کوهن، رئیس سابق سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل «موساد»، در اظهاراتی شانس موفقیت این مذاکرات را بسیار «اندک» دانست.

به گزارش العربیه، کوهن، یکشنبه، ۲۱ نوامبر، در گفت‌وگو با روزنامه اسرائیلی «هاآرتص»، گفت، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، نسبت به سلف خود، حسن روحانی، بسیار تندروتر است.

او تصریح کرد که رئیسی در دیدگاه‌های منطقه‌ای خود نیز تندروتر عمل خواهد کرد به همین دلیل او مطمئن نیست که ایران با توافق هسته‌ای موافقت کند.

کوهن مذاکرات وین را حرکتی «بیهوده»، با شانس «اندک» توصیف کرد.

او نسبت به ارزیابی برخی مقامات ارشد سابق مبنی بر اینکه زمان برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به کشور هسته‌ای دیر شده است، گفت: «زمان هیچ وقت دیر نشده است ما باید خودمان را با این ذهنیت وفق دهیم که اسرائیل هرگز به ایرانی‌ها اجازه نخواهد داد که توانایی هسته‌ای - نظامی داشته باشند».

کوهن در پاسخ به سوالی درباره توانایی اسرائیل برای انجام حمله نظامی یک‌جانبه به ایران، گفت: «به نظر من اسرائیل توانایی جنگیدن به تنهایی را دارد».

اظهارات این مقام سابق اسرائیلی همزمان با نزدیک شدن به آغاز مذاکرات هسته‌ای کشورهای غربی با ایران در وین که قرار است در ۲۹ نوامبر۲۰۲۱ از سر گرفته شود، بیان شده است.

به گزارش «رویترز»، شماری از دیپلمات‌های غربی در روزهای اخیر هشدار داده‌اند که زمان تلاش‌ها برای احیای توافقی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، رو به اتمام است.

این در حالی که تهران پس از ۶ دور قبلی مذاکرات همچنان بر موضوع لغو تحریم‌های آمریکا علیه خود، به‌عنوان پیش شرط و هدف اساسی برای بازگشت به میز مذاکره اصرار می‌ورزد.