ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 21.11.2021, 15:33

جمهوری‌خواهان با کارت سوخته ترامپ به جایی نمی‌رسند


تحلیلگر ارشد مسائل آمریکا گفت: انتقال موقت قدرت از رئیس‌جمهوری آمریکا به معاون وی، اگرچه یک ساعت و بیست دقیقه بیشتر به طول نینجامید اما باید آن را تلاشی برای تکذیب اختلافات میان دو طرف قلمداد کرد.

«فریدون مجلسی» تحلیلگر ارشد مسائل آمریکا با اشاره به ابعاد و دلایل انتقال قدرت موقت از رئیس‌جمهوری ایالات متحده به معاون وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: عصر روز جمعه شاهد انتقال موقت اختیارات جو بایدن به کامالا هریس بودیم که دلیل آن انجام آزمایش‌های پزشکی عنوان شد. در این میان دو مورد بسیار مهم باید مدنظر قرار بگیرد؛ نخست سن بالای بایدن است که همین موضوع به ابزار و حربه‌ای برای دونالد ترامپ تبدیل شده تا بتواند به جمهوری‌خواهان تأکید کند که بایدن پیر و سالخورده است و نمی‌تواند اوضاع کشور را کنترل کند. اما واقعیت این است که اگر بایدن به هر دلیلی به این نتیجه برسد که نمی‌تواند کشور را اداره کند، بدون تردید بر خلاف اقدامی که ترامپ انجام داد و طرفدارانش را علیه کنگره سازماندهی کرد، از قدرت کناره‌گیری می‌کند. موضوع دیگری که در این میان باید مورد نظر قرار بگیرد بحث تمرکز بر بیماری‌ بایدن است.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید که کلاً رؤسای جمهوری ایالات متحده تحت نظر تیم‌های مختلف پزشکی قرار دارند و حتی برنامه غذایی آنها براساس سوابق پزشکی‌شان ترتیب داده می‌شود. اما در جناح مخالف یعنی در حزب محافظه‌کاران از همین موضوع علیه تیم بایدن استفاده کردند. در دوران «رونالد ریگان» هم چنین اتفاقاتی رخ داد و به همین دلیل این امر یک موضوع طبیعی به نظر می‌رسد. اما موضوع دوم این است که در روزهای اخیر زمزمه‌هایی از ایجاد اختلاف در کاخ سفید میان بایدن و هریس به گوش رسید که بسیاری از منابع خبری و سیاسی این اخبار را تکذیب کردند. توجه داشته باشید که معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده در حقیقت یک رئیس‌جمهوری در سایه به حساب می‌آید و اگر بخواهند او را کنار بگذارند باید ترتیبات قانونی را رعایت کنند.

این دیپلمات پیشین کشورمان تصریح کرد: به همین جهت معتقدم انتقال قدرت از بایدن به هریس که حدود یک ساعت و ۲۰ دقیقه بیشتر به طول نینجامید، به نوعی تلاش برای نشان دادن این بود که اختلافی میان دو طرف وجود ندارد. این در حالی است که در جناح جمهوری‌خواهان مجدداً بحث حضور جو بایدن به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۴ مطرح شده که معتقدم رئیس‌جمهوری فعلی ایالات متحده نه تنها به دلیل سن و سال بلکه به دلیل مسائل دیگر در آن حاضر نخواهد شد. در مورد حواشی که در خصوص جانشینی کامالا هریس به وجود آمده باید توجه کرد که در زمان استعفای نیکسون شاهد آن بودیم که «جرالد فورد» که در آن زمان رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده به حساب می‌آمد و در اصل نفر سوم هرم قدرت در آمریکا تلقی می‌شد، بر صندلی ریاست‌جمهوری تکیه زد که این یک روند کاملاً قانونی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر این اساس اگر بایدن به هر دلیلی طی سه سال باقی مانده از ریاست جمهوری‌اش فوت کند، کامالا هریس به صورت قانونی به عنوان رئیس‌جمهوری ایالات متحده شروع به کار خواهد کرد؛ چراکه او علاوه بر آرای جامعه زنان آمریکا، رأی رنگین‌پوستان این کشور را هم در دست دارد و کسی نمی‌تواند ریاست جمهوری احتمالی او را زیر سوال ببرد. بحث دیگر این است که آیا کامالا هریس در سال ۲۰۲۴ میلادی به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری در انتخابات حاضر می‌شود یا خیر؟ به نظر من این پرسش کمی ابهام دارد، چراکه هنوز یک سال از شروع دولت بایدن نگذشته است و فعلاً برای اظهارنظر در این مورد زود است. در این میان جمهوری‌خواهان هم با کارت سوخته ترامپ نمی‌توانند به جایی برسند و به نظرم حزب دموکرات اردوگاه قوی‌تری نسبت به جمهوری‌خواهان دارد. لذا این روند نشان می‌دهد که ترامپ بازهم از مسأله بیماری‌های بایدن و همچنین سنِ بالای او علیه دموکرات‌ها استفاده خواهد کرد.