ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 21.11.2021, 16:24

مخالفت با سومین گزینه پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش


سازمان معلمان ایران با صدور بیانیه‌ای، ضمن مخالفت با سومین گزینه پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد:

آموزش و پرورش پرچالش امروز ایران،  نیازمند وزیری توانمند و حمایت های جدی فراوزارتی است

مردم شریف ایران
فرهنگیان آگاه
نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

بسیاری از اندیشمندان بزرگ جهان، راه موفقیتِ هر جامعه ای را توجه و اهتمام خاص به مدیریت در آموزش و پرورش دانسته اند.

بی تردید برای دستیابی به توسعه ای متوازن، همه جانبه و پرورش صحیح نسلی که در آینده سکاندار اداره جامعه خواهد شد و نیز برای تامین انتظارات جامعه معلمان، جامعه دانش آموزی و اولیای آنان، ضرورت دارد فردی از بدنه آموزش و پرورش که دارای پژوهش، تجربه و تحصیل مرتبط باشد، مسئولیت این وزارتخانه بزرگ و موثر را عهده دار گردد.

آموزش و پرورش ایران با ابرچالش های متعددی که پژوهشگران شناسایی کرده اند مواجه است. به یقین افراد فاقد ویژگی های پیش گفته، نه تنها قادر به رفع چالش های موجود و تخفیف یا حل مشکلات وسیع و عمیق آن نخواهند بود؛ بلکه بر چالش های متعدد آن افزوده و بدون تحقق انتظارات جامعه معلمان، دانش آموزان و والدین آنان، توسعه کشور را بیش از پیش به تاخیر و تعویق خواهند انداخت.

پس از معرفی دو گزینه ضعیف که مخالفت قاطبه فرهنگیان و حتی نمایندگان مجلسِ همسو با دولت را برانگیخت و فرصت طلایی سه ماهه را مستهلک کرد؛ انتظار می رفت آقای رئیسی گزینه ای معرفی کند که با تکیه بر تخصص علمی و تلفیقی از تجربه صف و ستاد، بتواند شکاف این بی اعتمادی را به بهترین شکل پر کرده، با اقتدار از مجلس رای اعتماد گرفته و از سوی افکار عمومی معلمان به گرمی استقبال شود؛ اما متاسفانه گزینه حاضر و دلایلی که بر احتمال رای آوری ایشان اقامه می شود، بسیار سست و فاقد عناصر لازم برای عبور از رکود دو ساله  نظام تعلیم و تربیت رسمی و بازگشایی مطمئن مدارس پس از این تعطیلی دوساله می باشد که مشخصاً آورده می شود:

۱. از جمله مهمترین دلایلی که برای رای آوری ایشان برشمرده می شود، سومین گزینه بودن ایشان از یکسو و پایان مهلت سه ماهه، از سوی دیگر است. سازمان معلمان ایران معتقد است اولین، چندمین و آخرین گزینه بودن، مادامی که بر اصول علمی و تحصیلی مرتبط و تجربه تخصصی موثر استوار نباشد، فاقد ارزش گذاری برای قضاوتِ کارآیی و توانمندی فرد یا سیستم است.

۲.  از بررسی رزومه منتشر شده ایشان چنین برمی آید که اگرچه ایشان خاستگاه معلمی دارد؛ اما مسیر تکامل و ترفیع خود را به آموزش عالی و پس از آن به بنگاههای اقتصادی و مالی آموزش و پرورش و خارج از آن پیوند داده و تا جایی پیش رفته که تحصیلات خود را با هدف ارتباط با صنعت گردشگری تغییر داده و خود را در آن راستا مجهز کرده است. اگرچه ممکن است این تغییر تاکتیک ایشان بر اقتصاد و معیشت معلمان تاثیر گذار باشد؛ اما بر تقویت منابع و بنیه مالی آموزش و پرورش رسمیِ دولتی بی تاثیر است.

۳. مدارک و مدارج تحصیلی ایشان، هم نامرتبط است و هم ابهام برانگیز! و این در حالی است که جمع کثیری از معلمان مدت هاست درگیر مدارک تحصیلی دوم و سوم و ممنوعیت ادامه تحصیل در رشته های نامرتبط اند و مسیر ارتقای شغلی آنان برخلاف علایق و استعدادهایشان بسته شده است. این وضعیت می تواند به چالش های جدی تر، درونِ خانواده  آموزش و پرورش دامن بزند.

سازمان معلمان ایران بنا بە دلایل یادشده، گزینه سوم پیشنهادی را فاقد ویژگی های لازم برای ایجاد تحول و تغییر مورد نظر معلمان و مورد انتظار جامعه می داند و مخالفت خود را با انتخاب ایشان اعلام می کند. همچنین ضمن تشکر از موضع منطقی و درست مجلس یازدهم در مواجهه با دو گزینه پیشین، از نمایندگان محترم به ویژه اعضای محترم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی می خواهد به دور از تعجیل و تسهیل، فارغ از برخی جریان سازی های رسانه ای و مدیریتِ افکار عمومی، با دقت نظر و تمرکز بر هزینه های عجولانه ی این انتخاب برای آحاد جامعه و تاثیر آن بر سرنوشت فرهنگیان هوشمند و آینده ی اعتباری نمایندگان شریف مجلس، به این گزینه و گزینه هایی از این دست رای نداده و مشکلات جدی، عمیق و چالش های خطرناک امروز و فردای آموزش و پرورش را که نیازمند عزمی حاکمیتی، حمایتی ویژه، انتخابی دقیق و افرادی دلسوز و توانمند است، با وسواس و دقت نظر به اهلش بسپارند.