ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 21.11.2021, 12:45

ترکیه ۳۰ درصد اقتصاد سوریه را گرفته، ایران سه درصد!


نایب رییس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید تا زمانی که کشور در حوزه دیپلماسی اقتصادی فعالیت‌های خود را اصلاح نکند، امکان استفاده از بسیاری از ظرفیت‌های اقتصادی وجود نخواهد داشت.

به گزارش ایسنا، محمد امیرزاده در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، اظهار کرد: وقتی از گردشگری صحبت می‌شود، همه می‌دانند که ایران چه ظرفیت گسترده‌ای در این بخش دارد و ما از طبیعت و تاریخ گرفته تا گردشگری سلامت توانایی بسیار بالایی داریم.

وی با بیان اینکه استفاده از این ظرفیت‌ها منوط به تقویت دیپلماسی اقتصادی کشور است، گفت: وقتی از دیپلماسی اقتصادی صحبت می‌کنیم، یعنی باید بستری فراهم کنیم تا سرمایه گذاران و تجار ایرانی در فضای بین المللی کمترین آسیب را ببینند و مذاکرات طوری پیش برود که دست آنها برای فعالیت در عرصه‌های مختلف باز شود.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به ظرفیت‌های کلان ایران در عرصه گردشگری، بیان کرد: وقتی ما حتی برای تجارت خود نیز دیپلماسی اقتصادی مناسبی پیدا نکرده‌ایم، قطعا امکان استفاده از توانایی‌ها در حوزه گردشگری نیز فراهم نمی‌شود. ایران از نظر فرهنگی، اقتصادی و تاریخی یکی از جذاب‌ترین کشورها برای جذب گردشگر است اما در عمل تعداد توریست‌های ما بسیار پایین است.

امیرزاده  با بیان اینکه کاهش تنش با جهان و تلاش برای تعامل سازنده در این حوزه، باید اولویت مهم ایران باشد، توضیح داد: متاسفانه ما در بسیاری از بزنگاه‌های تاریخی به جای آنکه تعامل را انتخاب کنیم، چالش و تنش را انتخاب کرده‌ایم و نتایج این انتخاب بارها خود را در شاخص‌های مختلف نشان داده است. چرا نرخ تورم عراق باید یک ششم و پاکستان یک پنجم ایران باشد؟

وی ادامه داد: ضعف در دیپلماسی اقتصادی باعث شده ما حتی در حوزه‌هایی که حضور قدرتمندی داشته‌ایم نیز نتوانیم عملکرد قابل دفاعی داشته باشیم. سهم ایران از اقتصاد سوریه تنها سه درصد است اما ترکیه ۳۰ درصد تجارت این کشور را در اختیار گرفته است. این نشان دهنده ضعف ما در دیپلماسی اقتصادی است و چه در گردشگری و چه در سایر بخش‌ها، اگر قصد تغییر داریم، باید نخستین گام‌ها را در این حوزه برداریم.