ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 14.10.2021, 13:44

یک فرقه تندروی یهودی، از ایران درخواست پناهندگی کرده است


ایندی پندنت: اسرائیل و ایالات متحده در حال تلاش هستند تا از انتقال اعضای یک فرقه یهودی ارتدوکس افراطی به ایران جلوگیری کنند. زیرا این نگرانی وجود دارد که ایران از آنها به‌عنوان ابزار چانه‌زنی استفاده کند. اعضای گروه لو طاهور (Lev Tahor) که ضدصهیونیست هستند، در سال ۲۰۱۸ از ایران تقاضای پناهندگی سیاسی کردند. رهبران این فرقه هم با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران بیعت کردند.

به گزارش سایت خبری ینت (Ynet) ، صدها نفر از اعضای این گروه که در حال حاضر در گواتمالا مستقر هستند، قصد مهاجرت به ایران را دارند و ظاهراً در تلاش هستند تا از طریق اقلیم کردستان وارد مرز ایران شوند.

در این گزارش آمده است که بستگان اعضای این فرقه یهودی با وزارت خارجه و وزارت دادگستری آمریکا تماس گرفته و از آنها خواسته‌اند تا فوراً با همتایان گواتمالایی خود تماس بگیرند تا از خروج خانواده‌های آنها از گواتمالا جلوگیری شود. نزدیکان اعضای آمریکایی این فرقه نیز درخواست‌های مشابهی از وزارت خارجه آمریکا داشته‌اند.

آنها با اشاره به معامله زندانیان در سال ۲۰۱۱ با حماس که در آن اسرائیل ۱۰۲۷ فلسطینی را در ازای یک سرباز که از سال ۲۰۰۶ اسیر بود، آزاد کرد، اظهار کردند: به نظر می‌رسد تاریخ تکرار خواهد شد.

بر اساس گزارش منتشر شده، این نگرانی وجود دارد که پس از رسیدن این افراد به مرز ایران و اقلیم کردستان، یک مشکل بزرگ سیاسی و امنیتی ایجاد شود. اعضای فرقه در ابتدا قصد داشتند به منطقه اربیل عراق که همسایه ایران است و به نظر آنها همان بابل در کتاب مقدس است، حرکت کنند و از مرز کردستان وارد ایران شوند.

تایمز اسرائیل در این باره می نویسد نیروهای امنیتی گواتمالا پس از درخواست مقامات آمریکایی، تعدادی از اعضای فرقه را که دارای تابعیت آمریکایی هستند و ظاهراً در روزهای اخیر در حال عزیمت به ایران بودند را بازداشت کرده‌اند.

یک گروه قبلاً به این منطقه سفر کرده است و اعضای دیگر گروه نیز اکنون سعی می‌کنند به‌صورت هوایی خود را از گواتمالا به خاورمیانه برسانند.

خاخام زوی گلوک، مدیر یک سازمان مذهبی در اسرائیل که در کمک به خانواده‌ها مشارکت دارد، گفت که این فرقه حدود ۲۸۰ عضو با تابعیت اسرائیلی، آمریکایی یا کانادایی دارد که اکثر آنها حتی دو تابعیتی هستند.

گلوک در این باره اظهار داشت: «اکثر آنها شهروندان اسرائیلی هستند، بنابراین من انتظار دارم که دولت اسرائیل تمام تلاش خود را برای یافتن راهی برای عمل و کمک به این افراد انجام دهد. آنها نمی‌توانند بچه‌ها را ببرند، زیرا هیچ سندی در مورد [تولد آنها] وجود ندارد. علاوه بر این، وقتی خانواده جدیدی به فرقه می‌پیوندد، گذرنامه آنها ضبط می‌شود.»

پدر یکی از اعضای فرقه اسرائیلی که خود را «آر» معرفی کرده، به خبرگزاری ینت گفت که او به‌شدت نگران امنیت خانواده خود است، به‌ویژه اگر دخترش و فرزندانش به ایران نقل مکان کنند.

او افزود من نگران زندگی دخترم و نوه‌هایم هستم. هر لحظه آنها بیشتر در معرض خطر هستند. رفتن به ایران بسیار بیشتر از وضعیتی که در حال حاضر در آن قرار دارند، جان آنها را تهدید می‌کند.

فرقه لو تاهور در اورشلیم توسط خاخام شلومو هلبرانس در دهه ۱۹۸۰ تأسیس شد. این گروه در سال ۲۰۱۴ به کانادا رفت. اما پس از بررسی مقامات کانادایی به سوءاستفاده و ازدواج با کودکان متهم شدند. پس از این ماجرا آنها به گواتمالا گریختند.

این گروه به‌عنوان یک فرقه تندرو و «طالبان یهودی» مشهور شده‌اند. در این گروه زنان و دختران بزرگتر از ۳ سال ملزم به پوشیدن لباس‌های مشکی بلندی هستند که تمام بدن را بپوشاند، به‌طوری که تنها صورت آنها در معرض دید قرار گرفته شود.

مردان بیشتر روزهای خود را در نماز و مطالعه بخش‌های خاصی از تورات می‌گذرانند.

ازدواج بین نوجوانان خردسال با افراد مسن رایج است. در اوایل سال جاری، پلیس گواتمالا و ایالات متحده این فرقه را در یک اقدام مشترک در کشور آمریکای مرکزی هدف قرار دادند و دو تن از رهبران آن را به ظن سوءاستفاده و ربودن کودکان دستگیر کردند.