ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 14.10.2021, 9:47

آزادی دو راننده بازداشت شده در جمهوری آذربایجان تکذیب شد


پس از گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و جمهوری آذربایجان در روز چهارشنبه، ۲۱ مهر، و انتشار خبرهایی در مورد آزاد شدن دو راننده زندانی ایران در جمهوری آذربایجان، سخنگوی وزارت خارجه ایران این خبر را تکذیب کرد.

به گفته این مقام، دو زندانی آزادشده رانندگانی نیستند که در مرز بازداشت شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، شامگاه چهارشنبه اعلام کرد: «خبر منتشر شده در خصوص دو زندانی ایرانی این است که برای گذراندن ادامه مدت محکومیت به ایران منتقل می‌شوند.»

او در ادامه گفت که رایزنی‌ها دربارهٔ آزادسازی دو راننده دیگر ایرانی که در بازداشت دولت آذربایجان هستند «ادامه دارد و نتیجه آن به اطلاع عموم خواهد رسید».

خبر بازداشت دو راننده ایرانی اوایل مهرماه منتشر شد و به‌رغم درخواست وزارت خارجه ایران برای آزادی آنها، الشاد حاجی‌یف، از مقامات وزارت کشور جمهوری آذربایجان، در گفت‌وگو با شبکه «آی تی‌وی» این کشور گفت این دو راننده از طریق خاک ارمنستان و غیرقانونی به اراضی آذربایجان در قره‌باغ کوهستانی وارد شده و هنگام بازگشت به ایران متوقف شده‌اند و طبق قوانین جمهوری آذربایجان با آنها برخورد خواهد شد.

محمدجواد هدایتی، مدیر ارشد سازمان راهداری ایران، روز شنبه، ۱۰ مهر گفت راننده‌های ایرانی در مناطقی بازداشت شدند که دولت آذربایجان «ممنوعیت یا محدودیت تردد» اعمال کرده بود.

آقای هدایتی با اشاره به این که دولت آذربایجان از رانندگان ایرانی ۱۳۰ دلار عوارض می‌گیرد، گفته است این عوارض «با توافقنامه‌های موجود میان دو کشور در تعارض» نیست ولی «چون این مسیر کوتاه است، رقم اخذ شده، بسیار سنگین است».

هم‌اکنون بخش اعظم صادرات ایران به ارمنستان از طریق جاده گوروش‌-قاپان انجام می‌شود که هفت کیلومتر آن از مناطق آزاد شده آذربایجان در قره‌باغ کوهستانی عبور می‌کند و عوارض جدید، هزینه حمل و نقل کالا به ارمنستان را افزایش می‌دهد.

روابط ایران و آذربایجان در روزهای اخیر دچار تنش شده و اقدام ایران برای برگزاری رزمایش در جوار مرز با جمهوری آذربایجان، با واکنش منفی رئيس جمهور این کشور مواجه شده است.

در مورد این تنش‌ها روز چهارشنبه ۲۱ مهر حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در تماس تلفنی با همتای آذری خود جیحون بایراموف بر پیگیری آزادی دو راننده کامیون ایرانی تأکید کرد.

کمی پس از انجام این گفت‌وگو، خبرگزاری‌های داخلی ایران نوشتند که «یک روز بعد از گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه جمهوری آذربایجان و ایران، باکو راننده‌های ایرانی را آزاد کرده است»، خبری که اکنون از سوی وزارت خارجه ایران تکذیب شده است.