ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 13.10.2021, 17:42

علیف: کسی حق دخالت در امور داخلی ما را ندارد


رئیس جمهور آذربایجان بار دیگر حضور نیروی های خارجی در خاک این کشور را تکذیب کرد.

به گزارش ایسنا، الهام علی اف، رئیس‌جمهور آذربایجان در گفت‌وگویی با روزنامه ایتالیایی “ریپابلیکا” در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه برخی تنش‌های اخیر جمهوری اذربایجان با ایران به دلیل نزدیک شدن باکو به اسرائیل است؟ گفت: دلیل این اتفاق روابط ما با دیگر کشورها نیست چراکه سیاست ما باز، شفاف، باثبات و همانطور که پیشتر نیز گفته بودم مستقل است. هیچ کشوری دیگری نباید و نمی‌تواند بر تصمیمات آذربایجان تاثیر بگذارد. این تصمیمات توسط شخص بنده در باکو براساس منافع ملی آذربایجان گرفته می‌شود. اگر کسی بخواهد با دلایل غیر واقعی آذربایجان را به داشتن روابط با کشور دیگری متهم کند، تلاش‌هایش شکست می‌خورد. این مسیر اشتباهی است و به بن بست منجر خواهد شد.

وی در اشاره با تردد کامیون های ایرانی در مسیر تجاری همیشگی خود ادامه داد: دلیل اتفاقی که افتاد ساده است. آذربایجان می‌خواهد که به مرزهایش احترام گذاشته شود. پس از آزادی قره‌باغ، ما در مرزهای خود مستقر شدیم و آنجا ماندیم. مسیر میان برخی شهرهای ارمنستان از محدوده آذربایجان عبور می‌کند. ما مشاهده کردیم که از این مسیر برای عبور کالاهای غیرقانونی به قره‌باغ و محدوده ما استفاده می‌شود. این غیرقابل قبول است. ما خواهان این هستیم که به مرزهای‌مان احترام گذاشته شود. ما به طور غیرقانونی به مرزهای دیگر کشورها ورود نمی‌کنیم. پیام ما ساده بود. “دیگر کافی است”. ما یک بیانیه دوستانه فرستادیم تا جلوی این اتفاق را بگیرم. این مسیرها تحت کنترل ماست و دلیلی ندارد که فریبکاری کنیم و بگوییم این اتفاق نیفتاده است. متاسفانه به خوبی به این هشدار پاسخ داده نشد.

علی اف افزود: بنابراین ما مجبور شدیم گام دوم را برداریم. ما یادداشتی دیپلماتیک فرستادیم. ما سفیر ایران را دعوت کردیم و این موضوع را عمومی کردیم تا جلوی این اتفاق را بگیریم اما وضعیت حتی بدتر شد. تعداد کامیون‌هایی که از ایران به قره‌باغ می‌آمد بیشتر شد و ما این را یک حمله و توهین تلقی کردیم. پس ما اقدامات کاملا قانونی دیگری اتخاذ کردیم.

او گفت: اقدامات غیرضروری در کشور همسایه شکل گرفت. آن‌ها به صدور بیانیه‌های نامناسب، تهدید و انجام رزمایش نظامی در مرزهای‌مان پرداختند. این عجیب بود که ابتدا گفته شود این رزمایش نظامی از قبل برنامه‌ریزی شده بوده است اما بعد گفته شود این رزمایش برای آن انجام گرفته که به ما پیامی بدهند. هیچ کس نمی‌تواند خواست خود را به ما تحمیل کند.

رئیس جمهور آذربایجان ادامه داد: ما می‌خواهیم روابط دوستانه‌ای با همه کشورها و در وهله اول با کشورهای همسایه داشته باشیم. من در اکثر اوقات که در خصوص اولویت‌های سیاست خارجی آذربایجان صحبت کرده‌ام گفته‌ام که اولویت اول روابط با کشورها همسایه است. ما با ایران و در دوره دولت قبلی که با آن‌ها برای هشت سال همکاری داشتیم، توانستیم روابط را بالاترین سطح ممکن برسانیم. من بیش از ده دیدار با همتای خود، حسن روحانی داشتم. همه آن‌ها نیز سازنده بود. ما توافق‌های زیادی امضا کردیم و آن‌ها را به حوزه‌های انرژی، حمل و نقل و توسعه فرهنگی و امنیتی تعمیم دادیم. رابطه ما واقعا نماد دوستی و همسایگی خوب بود.

او افزود: وقتی رئیس‌جمهور جدید و دولت جدید ایران انتخاب شد ما چه کردیم؟ هیاتی بزرگ را به ریاست رئیس پارلمان و معاون نخست‌وزیر به مراسم سوگند فرستادیم. آن‌ها پیام دوستای من را مستقیما به رئیس‌جمهور ایران رساندند. پیام دیگری که ما به طور همزمان به آن‌ها رساندیم همانی بود که پیشتر نیز گفته‌ام. “لطفا به فعالیت‌های غیرقانونی بازرگانان ایرانی در قره‌باغ توجه بفرمایید”.

رئیس‌جمهور آذربایجان در ادامه گفت: ما در جایگاهی نبودیم که بخواهیم دولت ایران را متهم کنیم. ما درک می‌کردیم که این کار برخی شرکت‌های خصوصی است اما از آن‌ها خواستیم که این مسئله را متوقف کنند. چیزی که درازای آن اتفاق افتاد را همه دیدند. تکرار می‌کنم که اتفاق خوبی نیفتاد.

علی اف همچنین گفت: ما تمامی اتهامات مبنی بر اینکه جمهوری آذربایجان نیروهای اسرائیلی را به مناطق آزاد شده آورده است را رد می‌کنیم. این کاملا بی‌معنی است. این تنها یک بهانه است تا در میان عموم از آذربایجان یک دیو بسازند. همه می‌توانند بروند و ببینند که کسی در آنجا نیست. دوما ما خواهان آن هستیم که به ما احترام گذاشته شود، دقیقا همانطوری که ما به دیگران احترام می‌گذاریم.