ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 12.10.2021, 22:17

هزینه یک نفتکش سوخت چقدر است؟/ صادق زيباكلام


سومین محموله سوخت ایران به حزب الله لبنان به سلامتی به بیروت رسید. نمی‌دانم چه تعداد از هموطنانمان می‌توانند حدس بزنند که هر کدام این نفتکش‌ها چقدر هزینه‌شان است؟  بگذارید نگاه نزدیک‌تری به ارزش یکی از این تانکرها بیاندازیم.

هر یک از این تانکرها در حدود ۱۵۰ هزار تن سوخت حمل می‌کند. یک نفتکش حاوی بنزین،  حدود ۲۰۰ میلیون لیتربنزین حمل می‌کند. با توجه به افزایش جهانی بهاء نفت به بشکه‌ای ۸۰ دلار، بهاء یک لیتر بنزین دربازار جهانی حدود یک دلار است. در نتیجه ارزش یک تانکر ۱۵۰ هزارتنی بنزین حداقل ۲۰۰ میلیون دلار می‌شود. قیمت دلار ۲۸ هزار تومان است که با جناب سید حسن نصرالله، دلار را سر راست ۲۵ هزارتومان حساب می‌کنیم. در نتیجه ۲۰۰ میلیون دلار می‌شود در حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان.

۵۰۰۰ میلیارد تومان چقدر پول است؟

من شما را نمی‌دانم، اما خودم وقتی اعداد و ارقام از حقوقم در دانشگاه (۱۱میلیون تومان درماه) خیلی بیشتر می‌شود، ابعاد آن را چندان درک نمی‌کنم. تفاوت پنج هزار میلیارد تومان را با پنج هزار دلار یا درهم نمی‌فهمم. فقط می‌دانم که تومان از ریال بیشتر است و دلار از هر دو آنها.

تصفیه خانه “دهکده امید” با لوله کشی کامل بیش از یکصد منزل و انتقال فاضلاب یک کیلومتر بیرون روستا و احداث تصفیه خانه با استفاده ازانرژی خورشیدی، در حدود دو میلیارد تومان هزینه‌اش شد. یعنی با ۵ هزار میلیارد تومان می‌توانستیم برای ۲۵۰۰ روستا تصفیه خانه فاضلاب بسازیم. با همه مزایایی که برای محیط زیست و تامین آب می‌داشت.

می‌ماند فقط یک پرسش: آیا مردم ایران راضی به اهداء تانکرهای سوخت ۵ هزار میلیارد تومانی به حزب الله لبنان هستند؟