ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 12.10.2021, 15:39

عفو بین‌الملل خواستار توقف حکم اعدام آرمان عبدالعالی شد


دویچه وله: سازمان عفو بین‌الملل روز دوشنبه ۱۹ مهرماه خواستار توقف اجرای حکم اعدام آرمان عبدالعالی، جوان ایرانی متهم به قتل دوست‌دخترش شد. عبدالعالی که در هنگام وقوع جرم ۱۷ سال داشته، برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی زندان کرج منتقل شده است. قوه قضائیه جمهوری اسلامی بر آن است حکم این کودک‌-مجرم را که پرونده او در ایران جنجالی شد، روز چهارشنبه ۲۰ مهرماه به اجرا گذارد.

عفو بین الملل می‌گوید “مقامات ایران با محکوم کردن افراد زیر ۱۸ سال به اعدام، قوانین بین‌المللی را نقض می‌کنند” و از ایران خواسته هر گونه برنامه برای اجرای اعدام آرمان عبدالعالی را فورا متوقف کند. این نهاد بین المللی در بیانیه‌ای که به این مناسبت صادر کرد، روند محاکمه عبدالعالی را “ناعادلانه” و همراه با “توسل به زور و شکنجه برای اعتراف” توصیف کرد و ان را مردود دانست.

در تازه‌ترین واکنش به خبر احتمال اجرای حکم این جوان، دیانا الطحاوی، معاون دفتر خاورمیانه و شمال آفریقای این نهاد گفت: «اجرای حکم اعدام برای افرادی که حین ارتکاب به جرم کمتر از ۱۸ سال دارند، بر اساس قوانین بین‌المللی ممنوع است و تجاوز به حقوق کودکان به شمار می آید.»

او افزود: «زمان به سرعت در حال گذر است و مقامات ایران باید فورا اجرای حکم اعدام عبدالعالی در ۱۳ اکتبر را متوقف کنند». به گفته عفو بین‌الملل تاکنون واکنش‌ جامعه جهانی موجب توقف اجرای حکم اعدام این جوان شده است. این بار نیز این نهاد از جامعه جهانی، سازمان ملل و اتحادیه اروپا درخواست موضع‌گیری کرد و ابراز امیدواری کرد واکنش‌های متعاقب آنها اعدام این کودک‌-مجرم را متوقف کند.

تلاش هنرمندان ایرانی در راستای طلب بخشش برای عبدالعالی ناهید شکوهی، مادر غزاله شکور، سال گذشته از تلاش و دیدارهای جمعی از هنرمندان به‌نام ایران از جمله پرویز پرستویی، مجید مجیدی، احسان علیخانی و رامبد جوان برای کسب رضایت از اولیای دم خبر داد.

شکوهی در یک مصاحبه خبری از کسانی که در فضای مجازی درباره اعدام عبدالعالی خبررسانی می‌کنند، تقاضا کرد “یک‌طرفه آنها را قضاوت نکنند” و ادعا کرد آرمان عبدالعالی از “خطای خودش پشیمان نبوده و از خانواده مقتول عذرخواهی نکرده است.” شکوهی افزود برای خانواده مقتول اطلاع از محل جسد غزاله از آغاز مهم بوده ولی این امر متحقق نشده است.