ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 12.10.2021, 17:21

آذربایجان باردیگر وجود نیروهای خارجی در خاک خود را تکذیب کرد


سخنگوی وزارت امور خارجه آذربایجان باردیگر اظهارات مقام‌های جمهوری اسلامی مبنی بر تحرکات مشکوک اسرائیل در بخشی از خاک این کشور را رد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه ینی شفق، لیلا عبدالله اوا،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان امروز در بیانیه‌ای مطرح کرد: توصیه ما به کسانی که دنبال تروریست‌ها هستند این است که نگاه دقیقی به اطراف خودشان بیاندازند.

عبدالله اوا گفت: متاسفانه وزارت امور خارجه ایران دست از کارزار توهین علیه آذربایجان بر نمی‌دارد. ما چنین اتهاماتی را مطلقا رد می‌کنیم.

او ادامه داد: ما این موضوع را در جنگ ۴۴ روزه نیز گفته بودیم و باری دیگر بر آن تاکید می‌کنیم که هیچ تروریستی در آذربایجان نیست. به طور کلی، به عنوان کشوری که از تروریسم رنج برده است، تروریست‌ها هیچ‌گاه جایی در آذربایجان نداشته‌اند.

عبدالله اوا گفت: جای تعجب دارد که طی جنگ چنین اتهاماتی از سوی ایران مطرح نشده بود و چنین اتهاماتی تا زمانی که دولت جدید[ایران] پس از جنگ[قره باغ] روی کار نیامده بود، مطرح نشده بود.

به گفته او، کارزار ضد آذربایجان به هیچ طریقی برای ایران سودمند نخواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آذربایجان تاکید کرد: ایران به این اتهامات بی‌اساس متوسل می‌شود زیرا باکو مانع ورود غیرقانونی کامیون‌های ایرانی به آذربایجان می‌شود و توانست مناطق اشغالی‌اش را از کنترل ارمنستان در بیاورد.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه روز سه شنبه در گفتگو با رادیوی دولتی جمهوری اسلامی، درباره تنش‌های اخیر میان تهران و باکو اظهارداشت: «روابط ما با آذربایجان بسیار دوستانه، خوب و چند لایه است و من دیروز در کنفرانس مطبوعاتی خود به این موضوع اشاره کردم که روابط ما با همسایگان از جمله آذربایجان طبیعی است و عدم رابطه با آن‌ها غیرطبیعی است».

خطیب زاده درباره رویکرد ایران در مورد آزادسازی خاک آذربایجان از اشغال ارمنستان نیز تصریح کرد: «در این تحولات بر سیاست احقاق حقوق کشور‌های همسایه تاکید داشتیم در همین چارچوب از احقاق حقوق آذربایجان استقبال کردیم، ولی جنگ را روش درستی برای تحقق این موضوع نمی‌دانستیم بر گفتگو‌های دیپلماتیک تاکید داشتیم و ایران و روسیه در این زمینه کمک کردند که گفتگو‌های دیپلماتیکی بین کشور‌های درگیر انجام شود».

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مدعی انتقال «گروه‌های تروریستی به خاک آذربایجان» شد و گفت: «از همان زمان اخباری منتشر شد مبنی بر انتقال گروه‌های تروریستی به خاک آذربایجان و ما اسناد و مدارک این موضوع و حتی مکالمات آن‌ها را داریم و بر آن‌ها اشراف اطلاعاتی دقیق داریم. ما به طرف آذربایجانی گفتیم که این موضوع قابل قبول نیست و آن‌ها در بالاترین سطح به ما قول دادند که این نگرانی ما را برطرف می‌کنند.»

سعید خطیب‌زاده، دیروز -  دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - نیز اظهارات مفصلی در باره مسائل پیش‌آمده میان ایران و جمهوری آذربایجان داشت اما هیچ اشاره‌ای به «حضور گروه‌های تروریستی در خاک آذربایجان» نکرد.

ادعای وجود گروه‌های تروریستی یا تکقیری در جنگ آزادسازی اراضی اشغال‌شده آذربایجان، بار نخست از سوی بی‌بی‌سی فارسی و خبرنگار آن در نخستین‌ روزهای آغاز جنگ قره‌باغ مطرح شد. خبرنگار بی‌بی‌سی ادعا کرد که با یک سوریه‌ای بازگشته از جنگ گفت‌وگو کرده که در ازای دریافت پول از سوریه به آذربایجان اعزام شده بود. تاریخی که خبرنگار بی‌بی‌سی در گزارش ادعا می‌کرد که جنگجوی سوریه‌ای در آذربایجان بوده، به پیش از شروع جنگ ۴۴ روزه قره‌باغ مربوط می‌شد!

در هر حال جنگ قره‌باغ پایان یافت، چندین هزار نفر  جان خود را از دست دادند و صدها نفر هم اسیر شدند،‌ اما نه در میان کشته‌های جنگ و نه در میان اسیران، خبری از «جنگجوی سوری» یا «تفکیری» یا «تروریست» نبود. دولت ارمنستان و برخی حامیان آنها که در روزهای نخست جنگ از ترفند تبلیغاتی «حضور تکفیری‌ها» در جنگ قره‌باغ در طرف آذربایجان استفاده می‌کردند از این اقدام خود دست برداشتند.

اما حاکمیت جمهوری اسلامی که خود را بازنده تحولات قفقاز جنوبی می‌دید دست از این ترفند تبلیغاتی برنداشت و هم‌چنان از آن استفاده می‌کند. در تمام روزهای درگیری میان نیروهای آذربایجان و ارمنستان، وابستگان سپاه پاسداران در اکانت رسمی یا غیررسمی و فیک خود در شبکه‌های اجتماعی از ترفند تبلیغاتی «حضور تکفیری‌ها در جنگ قره‌باغ» استفاده می‌کردند.

رئیس جمهوری آذربایجان، الهام علیف هفته پیش از این خواست اگر درباره خود مبنی بر «حضور گروه‌های تروریستی در خاک آذربایجان» سند و مدرکی دارد ارائه دهد، اما ایران تاکنون پاسخی نداده است.