ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 12.10.2021, 14:04

مدیرعامل شرکت آب تهران؛ وضعیت منابع آبی در استان «نگران‌کننده» است


مدیرعامل شرکت آب تهران؛ وضعیت منابع آبی در استان «نگران‌کننده» است

محمد‌رضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، با اشاره به کاهش ۳۷ درصد بارندگی در این استان و کسری مخازن آبی گفت، تهران در زمینه منابع آبی وضعیت «نگران‌کننده»ای دارد.

به گزارش خبرگزاری «ایرنا» بختیاری، سه‌شنبه، 20 مهر، در جلسه شورای شهر تهران با این عنوان که سال آبی گذشته، بدترین سال در ۵۰ سال اخیر از لحاظ میزان بارش بوده گفت: «استان تهران با 150 میلیون متر مکعب بیلان منفی سالانه در شرایط مناسبی قرار ندارد.»

بهزاد رحیمی، نماینده سقز و بانه در مجلس ایران نیز، امروز در صحن علنی مجلس، با تذکر به علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیروی این کشور، از قطعی بیش از 72 ساعته‌ی آب در شهرهای سقز و بانه خبر داد.

او در این زمینه گفت: «در حال حاضر مردم با قطعی آب بیشتر از 72 ساعت به بهانه جیره‌بندی مواجه هستند.»

رحیمی درباره کیفیت آب آشامیدنی در این شهر افزود: «بعد از وصل مجدد آب، آبی که در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد کدر و غیر شفاف می‌باشد که با تغییر طعم، رنگ و بو نیز مواجه هستیم»

پیش‌تر احمد لفته، نماینده خرمشهر در مجلس ایران اعلام کرده بود که آب شُرب شهرهای آبادان و خرمشهر از محل «فاضلاب» تأمین می‌شود.

اردیبهشت امسال، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران هشدار داد که قطعی‌های مکرر آب، برق، و گاز در ماه‌های گذشته، آسیب‌های سنگینی به صنعت کشور وارد کرده است.

بر اساس یک مطالعه صورت‌گرفته توسط «مرکز پژوهش‌های مجلس ایران»، 282 شهر این کشور، سال جاری، در معرض «تنش آبی» قرار گرفته‌اند.

طی ماههای اخیر تظاهرات مردم استان خوزستان به بی‌آبی، خشکاندن رودخانه‌ها، پروژه‌های انتقال آب و تبعیض سیستماتیک دولتی برای مدتی ادامه یافته و به دیگر شهرهای ایران سرایت کرد. دستگاههای امنیتی ایران با موجی از خشونت و کاربرد نیروی کشنده علیه معترضان دهها نفر از آنها را کشته و مجروح کرده و صدها نفر دیگر را بازداشت کردند. سرکوب شدید معترضان توسط ماموران امنیتی ایران موجی از انتقادهای داخلی و همبستگی اقشار مختلف مردم در حمایت از معترضان و محکومیت‌های بین‌المللی را به همراه داشت.

پیشتر کشاورزان اصفهانی در اواخر سال 96 و در ابتدای سال 97 در اعتراض به کم‌آبی و اختصاص نیافتن حق‌آبه‌ها، تجمعات اعتراضی شکل دادند. این اعتراضات در شهرهای دیگر مانند برازجان، کازرون، بویراحمد، سامان، یاسوج و اهواز نیز ادامه یافت.

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم ایران اعلام کرده بود که بحران آب تبدیل به یک «مسئله امنیتی» شده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در مطالعه‌ای تحقیقاتی اذعان کرده است که تنش آبی ممکن است تبدیل به بحرانی فراگیر شود. نویسندگان این مطاعه پس از اشاره به سابقه تنش آب در یک دهه اخیر، نوشته‌اند: «تنش‌‎های ناشی از کمبود آب شرب به سرعت به صورت نارضایتی‌های اجتماعی نمود پیدا می‌کند و به چالشی امنیتی تبدیل می‌شود.»