ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 11.10.2021, 12:23

امید مردم به دولت رئیسی از دولت روحانی هم کمتر است


صبح ما: در روزهای نخست آغاز به کار دولت حسن روحانی یعنی شهریور ۱۳۹۲ مرکز افکارسنجی ایسپا بخشی از یافته‌های نظرسنجی خود را منتشر کرد. در این نظرسنجی میزان محبوبیت و توانایی حسن روحانی در نظر مردم ارزیابی شده است. اکنون این مرکز با سوالاتی مشابه همین موضوعات را در خصوص ابراهیم رئیسی مورد سنجش قرار داده است.

این دو نظرسنجی با همدیگر مقایسه شده است و به نتایج جالبی رسیده است: محبوبیت و اعتماد مردم در روزهای آغاز دولت ابراهیم رئیسی، حتی از حسن روحانی هم کمتر است.

مردم به توانایی‌های روحانی بیش از رئیسی باور داشتند

شهریور ۱۳۹۲ دولت حسن روحانی در شرایطی قوه مجریه را محمود احمدی نژاد تحویل گرفت که ایران تحریمی سخت را تجربه می‌کرد و پرونده هسته‌ای ایران در بن بست عجیبی قرار گرفته بود. انتخابات چندان دلگرم کننده نبود و حسن روحانی نیز کاندیدای اضطراری اصلاح طلبان و عموم مردم بود.

اما روحانی توانست در جریان مناظره‌های انتخاباتی نظر اکثریت مردم را جلب کند و در شرایطی که جریان اصولگرا با جدی‌ترین نامزدهای انتخاباتی خود وارد شده بود اما روحانی توانست بر آنها پیروز گردد.

در نظرسنجی‌ شهریور ۱۳۹۲، در هفته‌های نخست دولت حسن روحانی، از مردم پرسیده شده با توجه به شرایط فعلی جامعه از نظر اقتصادی و سیاسی شما تا چه حد انتظار دارید آقای روحانی وضعیت را بهبود بخشد؟ نتایج نظرسنجی اینطور است:

حدود ۷۰ درصد از پاسخگویان به میزان زیاد و خیلی زیاد از آقای روحانی انتظار دارند وضعیت موجود را بهبود بخشد.

۱۹.۱ درصد نیز به میزان متوسط از آقای روحانی انتظار دارند. یعنی حدود ۸۹ درصد مردم بیش از متوسط باور داشتند حسن روحانی می‌تواند از عهده چنین کاری بر بیاید. این توقع در حقیقت نشان دهنده ایجاد امید در مردم بود.

به همین ترتیب از مردم پرسیده شده است که به نظر شما وضعیت کلی در دولت یازدهم بهتر خواهد شد؟

حدود ۵۶ درصد از مردم گفته‌اند در دولت آقای دکتر روحانی وضع بهتر خواهد شد. ۳۳.۲ درصد از مردم گفته‌اند در این دولت تغییری در اوضاع ایجاد نخواهد شد که این داده‌ها نیز نشان دهنده امیدواری مردم ایران نسبت به آینده است.

در مقایسه، مشابه این سوال از مردم در سال ۱۴۰۰برای دولت ابراهیم رئیسی پرسیده می‌شود. در همین رابطه از شهروندان سوال شده فکر می‌کنید با آمدن آقای رئیسی مشکلات کشور کمتر شود، بیشتر شود یا فرقی نخواهد کرد؟مردم اینطور پاسخ داده‌اند:

۴۵.۹ درصد شهروندان معتقدند با آمدن آقای رئیسی مشکلات کشور کمتر می‌شود، اما ۱۱.۵ درصد گفته‌اند با آمدن آقای رئیسی مشکلات کشور بیشتر هم می‌شود. از نظر ۳۳.۸ درصد با آمدن آقای رئیسی وضعیت کشور تغییری نخواهد کرد. ۸.۸ درصد نیز به این سوال پاسخ نداده‌اند.

باید در مقایسه این دو سوال توجه داشت تعداد کسانی که معتقدند با آمدن دولت جدید مشکلات رفع خواهد شد کمتر شده و به نسبت تعداد کسانی که باور دارند فرقی نخواهد کرد، با امدن رئیسی بیشتر شده است و نکته عجیب حدود ۱۱ درصدی است که باور دارند، دولت ابراهیم رئیس مشکلات کشور را بیشتر خواهد کرد.