ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 11.10.2021, 10:49

میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی به ۴۱ درصد رسید


با وجود این‌که پیش‌بینی‌ها حاکی از میزان پایین مشارکت مردم در انتخابات زودهنگام پارلمان عراق داشت، آمارهای «کمیسیون عالی انتخابات عراق» نشان‌دهنده مشارکت ۴۱ درصدی رای‌دهندگان در این انتخابات است.

به گزارش العربیه، «کمیسیون عالی انتخابات عراق»، دوشنبه ۱۱ اکتبر، اعلام کرد که تعداد رای‌دهندگان در این انتخابات به ۹ میلیون و ۷۷ هزار نفر رسید.

جلیل عدنان، رئیس کمیسیون عالی انتخابات در این زمینه گفت: «روند برگزاری انتخابات در داخل مراکز رای‌گیری، شاهد نظم و انضباط بالایی بود و این مایه افتخار است.»

او در ادامه افزود: «تصمیم‌های مرتبط با تخلفات انتخاباتی، به‌زودی از طریق وب‌گاه رسمی این کمیسیون اعلام خواهد شد.»

طبق گزارش این کمیسیون، میزان مشارکت مردم در شهر اربیل ۴۶ درصد، در شهر کرکوک ۴۴ درصد، در شهر صلاح الدین ۴۸ درصد، در شهر انبار ۴۳ درصد، در شهر کربلا ۴۴ درصد و در شهر بصره ۴۰ درصد بود.

در این بین کمترین میزان مشارکت در شهر بغداد گزارش شده است. بر اساس آمارهای اعلام شده، تنها ۳۱ درصد از واجدین شرایط در منطقه «رصافه» بغداد و ۳۴ درصد از آن‌ها در منطقه «کرخ» بغداد در انتخابات شرکت کرده‌اند.

یکی از نزدیکان مقتدی صدر، روحانی معروف شیعه این کشور، روز گذشته در توییتر خبر داده بود که نامزدهای ائتلاف مقتدی صدر، بزرگترین سهم را در بین برندگان این انتخابات دارند.

او در توییتی نوشته بود: «آماده شوید... شادی خود را (از پیروزی در انتخابات به عنوان بزرگ‌ترین گروه) ابراز کنید.»

بر اساس اطلاعیه قبلی این کمیسیون، نتایج اولیه انتخابات عراق، امروز و در چند ساعت آینده منتشر خواهد شد.

شایان ذکر است، انتخابات پارلمانی روز گذشته در عراق، شاهد مشارکت کمتری نسبت به دوره‌های پیشین بوده است. به گفته کارشناسان این نشان‌دهنده کاهش اعتماد مردم به احزاب عراق و نظام دموکراتیک در این کشور است.

بر اساس گزارش «رویترز» مقامات عراقی، دیپلمات‌ها و تحلیلگران خارجی معتقدند که نتیجه این انتخابات، موازنه قدرت را در منطقه و در عراق تغییر نخواهد داد اما ممکن است برای عراقی‌ها به این معنا باشد که مقتدی صدر دارای قدرت بیشتری در دولت بعدی خواهد بود.

روند رای‌گیری برای انتخاب نمایندگان پارلمان عراق که هر چهار سال یک بار برگزار می شود، بامداد روز یکشنبه ساعت ۷ صبح به وقت محلی به بغداد آغاز و ساعت ۶ بعد از ظهر به پایان رسید.