ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 11.10.2021, 10:44

بلومبرگ: طرح ایران برای مبادله نفت در برابر کالا و سرمایه‌گذاری


العربیه: جواد اوجی، وزیر نفت ایران، از طرح این وزار‌ت‌خانه برای مبادله نفت در برابر کالا و اعطای نفت و میعانات گازی به «هر سرمایه‌گذار» در صنعت نفت ایران خبر داد.

به گزارش «بلومبرگ» جواد اوجی، یک‌شنبه، ۱۱ اکتبر، در اظهاراتی و در حاشیه یکی از نشست‌های مجلس ایران گفت: «با راهکارهای مد نظر و استفاده از ظرفیت دستگاه‌ها، هم بحث فروش نفت و میعانات گازی و هم تهاتر نفت با کالا در دستور کار است.»

او در ادامه افزود: «تهاتر نفت با سرمایه‌گذاری پیشنهاد شده و از هر سرمایه‌گذار در بخش بالادست و پایین‌دست نفت که بخواهد دریافت نفت و میعانات گازی را داشته باشد، استقبال می‌کنیم.»

اوجی با اشاره به «بسیاری از پروژه‌های عمرانی» که در این کشور نیمه‌کاره مانده است گفت، تهران در تلاش است با مبادله غیرپولی نفت و میعانات، محل تأمین بودجه این طرح‌های نیمه‌کاره را فراهم کند.

به گفته او، هم‌اکنون هشت سرمایه‌‎گذار، آمادگی خود را برای ساخت پتروپالایشگاه در این کشور اعلام کرده‌اند.

پیش‌تر «اتاق بازرگانی ایران» از کاهش چشمگیر صادرات نفت ایران خبر داده بود.

بر اساس گزارش اتاق بازرگانی ایران، چین که بزرگ‌ترین مشتری نفتی ایران است، واردات نفت خود را از ایران ۹۹ درصد کاهش داده است.

تهران در سال ۲۰۱۸ حدود ۹ میلیارد دلار نفت به پکن فروخته است، چنانچه وضعیت فعلی ادامه پیدا کند، این کشور در سال ۲۰۲۱، تنها قادر به فروش ۱۹ میلیون دلار نفت به چین خواهد بود.

کاهش چشمگیر خرید نفت ایران توسط چین، با امضای «برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های مشترک» میان دو کشور همزمان شد.

مفاد این سند همکاری منتشر نشده است اما منتقدان آن را سندی برخلاف منافع ملی ایران می‌دانند.‌

از سوی دیگر خبرگزاری «فارس» خبر داده بود که چین، نفت ایران را با تخفیفی ۴ تا ۶ دلاری نسبت به نفت برنت خریداری می‌کند.

محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک نیز در اظهاراتی گفته بود که این کشور نفت خود را به چین «مفت» عرضه می‌کند.

جواد اوجی از امیدواری دولت جدید ایران، برای افزایش میزان تولید نفت از روزی ۲.۲ میلیون بشکه به ۳.۵ میلیون بشکه در روز خبر داده بود.

او پیش‌تر گفته بود برای حفظ وضعیت موجود، صنعت نفت ایران به حداقل ۱۵ میلیارد دلار بودجه نیاز دارد.

اوجی در ادامه با اشاره به بحران سوختی این کشور، اذعان کرد که ایران در زمستان سال جاری برای تامین گاز با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

این بحران محدود به گاز مصرفی خانگی نخواهد بود. محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت تولید برق نیروگاه‌های حرارتی ایران ضمن ابراز نگرانی از کسری منابع سوخت مایع و گاز در این کشور، از احتمال خاموشی در زمستان به دلیل کمبود سوخت برای نیروگاه‌ها خبر داده بود.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران هشدار داد که قطعی‌های مکرر آب، برق، و گاز در ماه‌های گذشته، آسیب‌های سنگینی به صنعت کشور وارد کرده است.

درآمدهای نفتی بزرگ‌ترین نقش را در تامین بودجه ایران ایفا می‌کند. جعفر قادری، عضو «کمیسیون برنامه‌وبودجه و محاسبات مجلس ایران» اذعان کرده بود که این کشور با کسری ۵۰ درصدی در بودجه سال جاری مواجه خواهد شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری «تسنیم»، در ۴ ماه ابتدایی سال جاری، تنها ۹ درصد از درآمدهای نفتی مورد استفاده در تامین بودجه سال ۱۴۰۰ محقق شده است.

تهران در چهارماه ابتدایی سال جاری شمسی، تنها توانسته ۱۱.۶ هزار میلیارد تومان از طریق فروش نفت به‌دست آورد.

آمریکا در سال ۲۰۱۸ به دنبال خروج از توافق هسته‌ای با ایران و بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران با اتخاذ راهبرد «فشار حداکثری» بر این کشور آن را از منبع اصلی درآمدهای نفتی محروم کرد.

بر اساس تحریم‌های آمریکا، ایران از هرگونه تجارت محصولات نفت و پتروشیمی ممنوع شده است.