ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 11.10.2021, 10:27

محکومیت ۱۲ شهروند به مجموعا ۱۵ سال حبس و ۸۸۸ ضربه شلاق در اردبیل


دوازده تن از فعالین ترک (آذربایجانی)، از سوی دادگاه کیفری اردبیل به حبس و شلاق محکوم شدند.

بر اساس این حکم که در تاریخ ۱۷ مهرماه از سوی شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری ۲ شهر اردبیل صادر شده است، حسین بالاخانی عیسی لو، مصطفی پروین، مرتضی پروین، حامد حیدری باریس، محمد جولانی اوجاق، پرویز سیابی گرجان، سبحان بخشی، مهدی هوشمند، بهمن خیرجو، مجتبی پروین، عسگر اکبرزاده خضرآبادی و سجاد جولانی اوجاق، ۱۲ تن از فعالین ترک (آذربایجانی)، از بابت اتهام “تمرد نسبت به ماموران انتظامی حین انجام وظیفه” هریک به ۷ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری و از بابت اتهام “اخلال در نظم عمومی از طریق ایجاد هیاهو و جنجال” هریک به ۷ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند.

بر اساس دادنامه صادره در خصوص متهمان پرونده مذکور مجازات اشد یعنی ۷ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق قابل اجرا خواهد بود با این حال اجرای تمام محکومیت ۳ تن از متهمان پرونده به نام های حسین بالاخانی، محمد جولانی، سجاد جولانی و همچنین نصف مجازات قابل اعمال حبس و تمام مجازات شلاق پرویز سیابی به مدت چهار سال به حالت تعلیق درآمده است.

جلسه رسیدگی به اتهامات این شهروندان پیشتر در تاریخ ۴ مهرماه در این شعبه برگزار شده بود.

این شهروندان پیشتر نیز در جلسه دیگری در تاریخ ۲۹ شهریور‌ماه، از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب شهرستان اردبیل به ریاست قاضی قدیمی، در خصوص اتهامات «توهین‌ به‌ رهبری‌» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» مورد تفهیم اتهام قرار گرفته بودند.

این افراد بخشی از دهها نفر بازداشت‌شدگانی هستند که در اعتراضات گسترده سال گذشته علیه «حمایت ایران و روسیه» از ارمنستان در جنگ قره‌باغ بازداشت شده بودند.

این اعتراض‌ها طی روزهای چهارشنبه ۹ مهرماه تا روزهای ۱۳ و ۲۷ مهرماه ۹۹ در شهرهای مراغه، نقده، تبریز، ارومیه، اردبیل، زنجان، مشکین شهر و تهران برگزار شد و در جریان آن و یا روزهای پس از آن، دهها نفر بازداشت شدند.

هرانا پیشتر در گزارشی هویت ۸۱ تن از بازداشت شدگان در شهرهای اردبیل، تبریز، تهران، ارومیه، مشکین شهر، رشت، پارس آباد مغان، هادی شهر، جلفا، کلیبر و زنجان را احراز کرد. این بازداشت‌ها در خیابان، محل کار یا منازل این افراد صورت گرفته و خشونت زیادی در زمان بازداشت این افراد توسط نیروهای انتظامی-امنیتی اعمال شده است که در مواردی به شکستگی دست یا بینی منجر شده است.

بنا بر اصل ۲۷ قانون اساسی شرکت در اجتماعات و راهپیمایی ها، بدون حمل سلاح آزاد است و مسالمت آمیز تلقی می‌شود.

تیرماه سال گذشته نیز در جریان تجمعاتی مشابه در شهرهای تهران و تبریز شماری از شهروندان بازداشت و مدتی بعد با تودیع قرار آزاد شدند.