ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 26.09.2021, 12:57

سازمان ملل تقاضای طالبان برای سخنرانی در مجمع عمومی را رد کرد


درخواست طالبان برای سخنرانی به عنوان نماینده افغانستان در مجمع عمومی سازمان ملل از سوی کمیته اعتبارسنجی این نهاد رد شد. هنوز مشخص نیست چه کسی به عنوان نماینده افعانستان در مجمع عمومی شرکت خواهد کرد.

به گزارش دویچه وله، هفته گذشته تقاضا کرده بود که به عنوان نماینده افغانستان در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند. این گروه سهیل شاهین را به عنوان نماینده خود در سازمان ملل معرفی کرده بود. کمیته اعتبارسنجی سازمان ملل اما این درخواست را رد کرده است.

بنا بر اظهارات سخنگوی سازمان ملل نماینده افغانستان برای شرکت در مجمع عمومی این سازمان همچنان غلام اسحاق‌زی است.

طالبان همچنین تقاضا کرده بود علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی، نماینده خود را برای جانشینی اسحاق‌زی در سازمان ملل به این نهاد معرفی کند. هردوی این درخواست‌ها از سوی کمیته اعتبارسنجی این نهاد رد شده است. سخنرانی نماینده افغانستان در مجمع عمومی سازمان ملل برای روز دوشنبه ۲۷ سپتامبر (۵ مهرماه) برنامه‌ریزی شده است.

کمیته اعتبارسنجی سازمان ملل متشکل از نمایندگان ۹ کشور است: آمریکا، روسیه، چین، سوئد، نامیبیا، باهاما، بوتان، سیرالئون و شیلی اما در عمل از سوی آمریکا، روسیه و چین هدایت می‌‌شود. این کمیته در این باره تصمیم می‌گیرد که چه نمایندگانی و کدامیک از رهبران کشورهای جهان از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته می‌شوند.

طالبان در نیمه ماه اوت به طور کامل بر افغانستان مسلط شدند. اشرف غنی رییس جمهوری سابق این کشور قبل از سقوط کابل از افغانستان فرار کرد. در حال حاضر کشورهای آمریکا، آلمان و دیگر کشورهای غربی سرگرم مذاکره با طالبان هستند اما هنوز این گروه را به عنوان دولت افغانستان به رسمیت نشناخته‌اند.