ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 25.09.2021, 20:20

احمد مسعود و دستیاران نزدیکش به تاجیکستان رفته‌اند


جبهه مقاومت ملی افغانستان از رفتن احمد مسعود، رهبر آن جبهه، و شماری از نزدیکترین دستیارانش به تاجیکستان خبر داده است.

ستیزه‌جویان طالبان سه هفته پیش شهر بازارک، مرکز استان پنجشیر، را تصرف کردند. نشریه آمریکایی «اینترسپت» چهارشنبه هفته قبل به نقل از یکی از مقام‌های ارشد سیا، یک مشاور پنتاگون، و دو مقام سابق افغانستان از رفتن رهبران اصلی جبهه پنجشیر به تاجیکستان خبر داده بود.

به دنبال آن، جبهه مقاومت ملی روز جمعه در توییتی نوشت که احمد مسعود به همراه امرالله صالح، معاون سابق رئیس جمهوری افغانستان، و محمد اغبر سفیر پیشین آن کشور در دوشنبه با امام علی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان، دیدار کرده‌اند.

مقام‌های جبهه مقاومت می‌گویند «مجاهدان هنوز در ۱۵ دره فرعی پنجشیر حضور دارند.»

محمد ظاهر اغبر، سفیر افغانستان در تاجیکستان، با رد برخی ادعاها مبنی بر «فرار» سران جبهه مقاومت، گفت: «من فکر می‌کنم که فرار در قاموس آنهایی که مقاومت می‌کنند، وجود ندارد.»

او تصریح کرد: «اگر آنها می‌خواستند فرار کنند، همان روزهای اول که تمام شرایط مهیا بود، فرار می‌‌کردند. آنها مثل اشرف غنی نیستند که صحنه را خالی کنند و من هم در تماس مداوم با امرالله صالح هستم.»

در این بین، نخست وزیر پاکستان می گوید تنها یک گزینه معقول در مورد افغانستان وجود دارد.

عمران خان، نخست وزیر پاکستان، گفت: «تنها یک راه وجود دارد و آن تقویت طالبان و تثبیت اوضاع افغانستان است.»

وی افزود که اگر جامعه بین المللی با محرک‌های خود طالبان را به حمایت از حقوق زنان، فراگیر کردن دولت، احترام به حقوق بشر، و عدم تبدیل افغانستان به پایگاهی برای تروریسم تشویق کند، «همه از این وضعیت سود خواهند برد.»

به گزارش رادیو عمومی ملی آمریکا «ان پی آر»، روز شنبه طالبان ۴ نفر را به جرم آدم‌ربایی در هرات تیرباران کردند و پس از بالا کشیدن اجساد آنها با جرثقیل در چهار نقطه از شهر در ملاء عام به نمایش گذاشتند.