ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 25.09.2021, 19:35

روسای دستگاه‌های اطلاعاتی ترکیه و سوریه در بغداد دیدار می‌کنند


میدل ایست نیوز: منابع آگاه اعلام کردند که مسئولان ارشد اطلاعاتی ترکیه و سوریه به زودی برای حل و فصل اختلافات با میانجیگری «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق در بغداد دیدار خواهند کرد.

منابع یاد شده تصریح کردند «حاکان فیدان»، ریاست دستگاه اطلاعاتی ترکیه ریاست هیات این کشور و «علی مملوک»، رئیس دستگاه امنیت ملی سوریه ریاست هیات سوری را برعهده خواهند داشت.

مجله فرانسوی متخصص در امور اطلاعاتی «اینتلیجنس آنلاین» نوشت: الکاظمی از زمانی که ریاست دستگاه اطلاعاتی عراق را برعهده دارد با فیدان و مملوک آشناست و ارتباط دارد و از نفوذ خود برای ترتیب دادن این دیدار استفاده کرده است که دومین دیدار در نوع خود به شمار می رود چرا که این دو پیشتر با میانجیگری «سرگی شویگو»، وزیر دفاع روسیه در ماه دسامبر در مسکو دیدار کرده بودند.

اینتلیجنس آنلاین ادامه داد: پس از کنفرانس بغداد، دیدار فیدان و مملوک می‌تواند جایگاه الکاظمی در مقام میانجی منطقه‌ای را ارتقا بخشد، نخست‌وزیر عراق تیمی از مسئولان نظامی، اطلاعاتی و دیپلماتیک دارد که در حال تنظیم همه جزئیات دیدار مملوک و فیدان هستند.

به نوشته این مجله فرانسوی، دو طرف در این دیدار درباره پرونده مورد اختلاف میان دو طرف از جمله بحران پناهندگان، وضعیت ادلب و وضعیت کُردها در شمال سوریه رایزنی خواهند کرد.

در این میان، برخی ناظران از جمله «اسماعیل حقی»، رئیس پیشین دستگاه اطلاعات نظامی ترکیه معتقدند که این دیدار به مثابه مقدمه‌ای برای برقراری مناسبات رسمی میان آنکارا و دمشق خواهد بود.

منطقه هم‌مرز سوریه با ترکیه از جمله مهم‌ترین پرونده‌های مورد اختلاف در روابط آنکارا و دمشق است و ترکیه بیم آن را دارد که حمله جدید نیروهای سوری به این منطقه منجر به بروز موج جدید آوارگان به این کشور شود.

همچنین سرنوشت منطقه تحت کنترل نیروهای قسد یکی از محورهای اصلی مذاکرات فیدان و مملوک خواهد بود و دمشق امیدوار است که کنترل این منطقه را که از سال ۲۰۱۲ میلادی از دست دولت سوریه خارج شده است، بازیاید؛ منطقه‌ای که به دلیل حضور گروه‌های مسلح کُرد، ترکیه آن را تهدیدی علیه امنیت ملی خود می داند.

منابع آگاه پیش‌بینی کردند که به دلیل برنامه‌های امریکا برای خارج کردن نیروهای خود از سوریه، دو طرف به «سازوکاری اضطراری» برای همکاری دوجانبه به منظور پرهیز از درگیری نظامی در این منطقه دست یابند.