ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 25.09.2021, 7:47

نازنین زاغری: برای پایان گروگان‌گیری، بریتانیا بدهی خود به ایران را بپردازد


نازنین زاغری زندانی ایرانی بریتانیایی در ایران، در پی تماس تلفنی وزیر خارجه بریتانیا، از او خواسته است که “بدهی این کشور به ایران پرداخت شود” تا زمینه آزادی او فراهم شود.

به گزارش بی‌بی‌سی، ریچارد رتکلیف همسر خانم زاغری در بیانیه‌ای که در اختیار بی‌بی‌سی فارسی گذاشته با اعلام این خبر گفته است نازنین زاغری به لیز تراس وزیر خارجه بریتانیا گفته است “گروگان‌گیری ایران قابل توجیه نیست اما اگر بریتانیا به وعده‌اش عمل می‌کرد، او پنج سال از زندگی‌اش را به خاطر اکراه بریتانیا در پرداخت بدهی‌اش به ایران از دست نمی‌داد.”

به گفته او وزارت خارجه بریتانیا زمان‌بندی مشخصی برای پرداخت بدهی‌اش به ایران تعیین نکرده است.

به گفته آقای رتکلیف نازنین زاغری به لیز تراس وزیر خارجه بریتانیا گفته است از تماس تلفنی او سپاسگزار است اما چرا در حالی که چندین سال درباره پرداخت بدهی بریتانیا به ایران وعده داده شده است هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

آقای رتکلیف در بیانیه خود گفته است شخصا در گفت‌وگویی جداگانه با وزیر خارجه بریتانیا از استراتژی دولت این کشور برای فشار به دولت ایران و تمدید مرخصی نازنین گلایه کرده و گفته است عدم تمایل این وزارتخانه در به کار بردن کلمه “گروگان” یا حتی “بازداشت خودسرانه” درباره نازنین در بیانیه‌های رسانه‌ای‌شان ناامید کننده است.

به گفته آقای رتکلیف “این استراتژی بریتانیا باعث شده است ایران از عبارت “مبادله بشردوستانه زندانیان” صحبت کند و سواستفاده‌اش را کم‌رنگ جلوه دهد.”

همسر نازنین زاغری از سیاست بریتانیا در قبال گروگان‌گیری شهروندانش انتقاد کرده و آن را باعث سواستفاده دولت‌های فاسد دانسته است.

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا اخیرا در حساب توییترش با اشاره به گذشت دو هزار روز از بازداشت نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی بریتانیایی، جدایی او از فرزندش را “بی‌رحمانه” خوانده بود.

سعید خطیب‎زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به این توییت نوشت: “توییت‌های تند- بر خلاف لحن واقعی در دیدارها- ممکن است تیتر شود. اما شعارها هرگز جای احکام قانونی صادر شده در دادگاه‌ها را نخواهد گرفت. همانطور که وزیر خارجه ایران به طور شفاف مشخص کرد بریتانیا باید در رویکرد خود تغییرات دیرهنگام را آغاز کند.”

این توییت‌ها پس از دیدار وزرای خارجه ایران و بریتانیا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل رد و بدل شد.

حسین امیرعبداللهیان و لیز تراس روز سی و یک شهریور در نیویورک با هم گفت‌وگو کردند و روزنامه گاردین، چاپ بریتانیا، فردای این دیدار یعنی پنجشنبه اول مهرماه نوشت که ایران در این دیدار بار دیگر خواستار دریافت طلب ۴۰۰ میلیون پوندی خود از بریتانیا بابت خرید تانک‌های چیفتن در اواخر حکومت پهلوی شده است.

دادگاه در این باره به نفع ایران رای داده اما بریتانیا بدهی ایران را نپرداخته است.

خانواده نازنین زاغری رتلکیف می‌گویند مقام‌های قضایی ایران به آنها گفته‌اند محکومیت او به دلیل “خودداری” بریتانیا از بازپرداخت حدود ۴۵۰ میلیون پوندی است که پیش از انقلاب برای خرید تانک‌های چیفتن پرداخت شد اما این تانک‌ها به دلیل فسخ قرارداد از طرف ایران، تحویل داده نشدند.

آنها می‌گویند نازنین زاغری در ازای دریافت این طلب از بریتانیا در ایران “گروگان” گرفته شده و امیدوارند دولت بریتانیا با تسویه حساب با ایران و پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی خود، زمینه آزادی او را فراهم کنند.

دولت‎‌های ایران و بریتانیا می‌گویند این دو موضوع ارتباطی با هم ندارند.

نازنین زاغری،‌ زندانی ایرانی بریتانیایی، بهار ۱۳۹۵ در پایان سفر با دخترش به ایران در فرودگاه بازداشت و به اتهام “جاسوسی” به پنج سال زندان محکوم شد. خانم زاغری از ابتدا تمام اتهام‌ها را رد کرده است.

پیش از پایان زندان خانم زاغری، پرونده دیگری برای او تشکیل شد و اردیبهشت امسال به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. خانم زاغری این اتهام را نیز بی‌اساس دانسته است.

دولت بریتانیا این احکام را محکوم کرده است.

خانم زاغری فعلا به دلیل درخواست تجدید نظر، در حبس خانگی، در خانه والدینش، است. آقای رتکلیف می‌گوید همسرش در انتظار نتیجه تجدیدنظر است و برگشتن به زندان برایش بسیار نگران کننده است.

گابریلا راتلکیف در کمپین آزادی مادرش در میدان پارلمان لندن تصویر نازنین زاغری را در بازی مار و پله حرکت می‌دهد تا به پله آزادی برساند

گابریلا راتکلیف دختر نازنین زاغری، که حالا هفت ساله است، از سال گذشته نزد پدرش در لندن بازگشته و زمان زندگی‌اش در ایران تنها چند دیدار کوتاه با مادرش داشته است.

آقای راتکلیف یکشنبه ۱۹ سپتامبر، پیش از گفتگو با خانم تراس، به برنامه پربیننده اندرو مار در شبکه اول بی‌بی‌سی گفت قصد دارد نام ۱۰ نفر را که در “گروگان‌گیری” همسرش در ایران دخالت داشتند، به وزیر خارجه بریتانیا بدهد.

او گفت گابریلا، دخترشان، دو سال است مادرش را ندیده و با اینکه خانم زاغری مرتب تلفنی با او صحبت می‌کند اما “عواقب” جدایی مادر و دختر برای این مدت طولانی روشن است.

به گفته آقای رتکلیف، اکثر روزها با خانم زاغری صحبت می‌کنند و شرایط به سختی زمانی که او در زندان بود نیست. با این حال، آقای رتکلیف گفت نامشخص بودن نتیجه دادگاه موقعیت بسیار سختی برای آنها ایجاد کرده است.

در باره ماجرای تانک‌های چیفتن اینجا بیشتر بخوانید یا مستند بی‌بی‌سی فارسی را ببینید.

آقای رتکلیف همچنین از دولت بریتانیا خواست در قبال زندانی کردن شهروندان بریتانیا، با دولت ایران “قاطعانه ” برخورد کند و “قدم‌های مشخصی” بردارد:

“احساس می‌کنم یکی از مشکلات اساسی در این سال‌ها این بوده که طرف ایرانی بابت در زندان نگه داشتن نازنین و سایرین هزینه‌ای نمی‌دهد و نسبت به زمانی که نازنین اولین بار بازداشت شد، می‌بینیم افراد بریتانیایی بیشتری در زندان‌های ایران هستند.”

چند ماه پیش، دومنیک راب وزیر خارجه سابق بریتانیا رفتار حکومت ایران با نازنین زاغری را “مصداق شکنجه” دانسته بود.

آقای راب خانم زاغری را قربانی “موش و گربه بازی” بخشی از نظام ایران دانست که می‌خواهد از او “به عنوان اهرم فشار علیه بریتانیا استفاده کند.”

او خواستار آزادی فوری و بی‌قیدوشرط خانم زاغری شده بود.