ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 25.09.2021, 9:39

آمار رسمی سازمان ملل درباره شمار قربانیان یک دهه جنگ در سوریه


میدل ایست نیوز: کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل متحد در تازه‌ترین گزارش خود آمار تازه‌ای از شمار قربانیان جنگ در سوریه اعلام کرد.

در این گزارش که برای اولین بار پس از ۲۰۱۴ منتشر می‌شود اعلام شده که شمار قربانیان جنگ در سوریه از آغاز ناآرامی‌ها در این کشور در سال ۲۰۱۱ تاکنون دست‌کم ۳۵۰ هزار و ۲۰۹ است.

کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل تأکید کرد که آمار واقعی بیش از این است اما این عدد براساس روش‌شناسی دقیق و به شرط وجود اسم کامل فرد قربانی و تاریخ و محل فوت وی به دست آمده است.

«میشل باشله»، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، در گزارش خود تأکید کرده که پس از تهیه لیست قربانیان دارای این شرایط به عدد ۳۵۰ هزار و ۲۰۹ نفر رسیده که همگی میان مارس ۲۰۱۱ تا مارس ۲۰۲۱ جان خود را از دست داده‌اند.

این گزارش افزوده که از هر ۱۳ نفر از این قربانیان یکی زن یا کودک است.

به لحاظ تفکیک استانی بیشتر آمار مربوط به استان حلب است که تا مدتی طولانی در کنترل مخالفان دولت سوریه ماند. در این استان ۵۱ هزار و ۷۳۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

بحران سوریه همچنین بزرگ‌ترین بحران پناهجویان در جهان را رقم زد و دست‌کم ۵.۶ میلیون شهروند سوریه‌ای را در کشورهای همسایه و بیش از یک میلیون تن دیگر را در اروپا پناهنده ساخت.

در آمار سال اوت ۲۰۱۴، شمار قربانیان جنگ در سوریه ۱۹۱ هزار و ۳۶۹ تن اعلام شده بود.