ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 23.09.2021, 10:18

واکسن آمریکایی وارد می‌کنیم ولی نباید ساخت آمریکا باشد!


رادیو زمانه: در آخرین روز شهریور‌ماه ۱۴۰۰ که قرار بود ۵۰ میلیون دز واکسن برکت تحویل وزارت بهداشت شود، این وزارتخانه اعلام کرد که با واردات واکسن فایزر موافقت کرده است.

علیرضا رئیسی، معاون وزارت بهداشت گفت که این واکسن‌ها ساخت کمپانی فایزر در کشور بلژیک هستند.

اولین محموله واکسن فایزر شامل ۲ میلیون دوز خواهد بود. سازمان دارو و غذا از زیرمجموعه‌های وزارت بهداشت قرارداد خرید این واکسن را امضا کرده است.

رئیسی در مورد نحوه مصرف این واکسن‌های فایزر گفت: «در پی درخواست معاونت بهداشت وزارت بهداشت از کمیته ملی واکسیناسیون برای تامین واکسن فایزر برای مادران باردار خوشبختانه موافقت لازم از سوی این کمیته در این زمینه صورت گرفت. این واکسن‌ها جهت واکسیناسیون مادران باردار و در صورت کافی بودن تعداد واکسن وارد شده به عنوان دوز بوستر برای کادر درمان استفاده خواهد شد.»

علی خامنه‌ای در روز ۱۹ دی ۱۳۹۹ به صورت رسمی اعلام کرد که او اجازه واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی برای مصونیت در مقابل کرونا را نخواهد داد. خامنه‌ای در مورد اثربخشی این واکسن‌ها نیز تردید کرد و گفت که اگر این واکسن‌ها کارآمد بود وضعیت شیوع کرونا در آمریکا وخیم نبود: «اگر کارخانه فایزر آنان می‌تواند واکسن درست کند، اول برای خودشان مصرف کنند.»

او در همین سخنرانی گفت که به واکسنی که فرانسه تولید کند هم اعتماد ندارد چرا که پیش‌تر این کشور خون‌های آلوده به ایران ارسال کرده است.

اکنون ۹ ماه پس از این اظهارات و با کاهش آمار ابتلا و مرگ کرونا در کشورهای غربی، وزارت بهداشت با واردات دو واکسن آمریکایی یعنی فایزر و جانسون اند جانسون موافقت کرد. روز گذشته سازمان غذا و دارو اعلام کرد که دو واکسن آمریکایی فایزر و جانسون اند جانسون مجوز استفاده در ایران را دریافت کرده‌اند. واکسن آسترازنکا که بریتانیایی است نیز از بهار امسال به کشور وارد شد.

وزارت بهداشت در جدیدترین اظهارنظرش در مورد واردات واکسن گفته است واکسن‌هایی که در آمریکا، بریتانیا، فرانسه و اسرائیل تولید شده باشند را وارد نخواهد کرد ولی اگر همین واکسن‌ها در کشور دیگری تولید بشود منعی ندارد.

در حال حاضر واکسن سینوفارم ساخت چین، بهارات ساخت هند، اسپوتنیک وی ساخت روسیه، آسترازنکا ساخت بریتانیا، فایزر و جانسون اند جانسون ساخت آمریکا مجوز استفاده در ایران را دریافت کرده‌اند.

براساس اعلام سازمان غذا و دارو، ۲ میلیون واکسن فایزری که قرارداد آن با بلژیک نهایی شده است قرار است در یک تا دو ماه آینده به ایران وارد شود.

همچنین قرارداد خرید ۵ میلیون واکسن تک دوز جانسون اند جانسون در مرحله نهایی است. مشخص نیست که این واکسن‌ها در کارخانه این شرکت در کدام کشور تولید شده است.