ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 22.09.2021, 12:02

وزیر منابع آب عراق: از ایران به مجامع بین‌المللی شکایت می‌کنیم


مهدی رشید الحمدانی ، وزیر منابع آب عراق تاکید کرد که این کشور به هیچ توافقی با ایران در مورد سهم آب عراق دست نیافته است. او  افزود که وزارت امور خارجه عراق قصد آن را دارد که پرونده اختلاف با ایران بر سر آب را به دادگاه‌های بین‌المللی بکشاند.

به گزارش ایندی پندنت، الحمدانی، شب گذشته در برنامه شبکه العراقیه نیوز گفت: «ما دلایلی در دست داریم که نشان می‌دهد ایران در حال حفر تونل و تغییر مسیر آب است.»

وزیر منابع آب عراق گفت: «ایران قوانین بین‌المللی در مورد آب را نقض می‌کند. ما به طور رسمی ایران را از نقض این قوانین مطلع کرده‌ایم، اما هیچ پاسخی از سوی ایران نگرفته‌ایم.»

با این حال، او تاکید کرد که عراق توانسته آب را در سدهای خود ذخیره کند.

الحمدانی گفت عراق کارت های فشار مهمی برای گرفتن حقوق آبی خود در اختیار دارد و از جمله می‌تواند به دیوان بین‌المللی دادگستری متوسل شود؛ جایی که حکم می‌دهد کشورهای بالادست حق قطع آب کشورهای پایین دست را ندارند.

مهدی رشید الحمدانی، پیشتر در ماه ژوئیه امسال گفته بود که کشورش با ایران و ترکیه برای توافق بر سر یک پروتکل اشتراک آب صحبت کرده، اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده است.

قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق نیز روز چهارشنبه، ۲۷ شهریور گفت عراق از حق آب خود از رودخانه‌های ترکیه و ایران دست نخواهد کشید.

او در سخنرانی خود در جریان کنفرانس امنیت آب در بغداد گفت که وزارت منابع آبی به طور جدی برای منابع آب عراق تمام تلاش خود را خواهد کرد، زیرا آب در تمام امور زندگی مردم وجود دارد و مهم است.

مشاور امنیت ملی عراق تاکید کرد: «از حقوق مردم نمی‌توان چشم پوشی کرد و مطالبه این حقوق باید به یک فرهنگ تبدیل شود.»