ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 21.09.2021, 15:24

هند ۳ تن مواد مخدر از مبدا افغانستان را توقیف کرد


تجارت تریاک طی سال‌های متمادی به‌ویژه در دوره اول حکومت طالبان بر افغانستان مهمترین منبع درآمد این کشور بود به‌طوری که در دهه ۹۰ میلادی از قرن گذشته تولید مواد مخدر خام در این کشور به حدود ۴۶۶۰ تن بالغ شد.

به گزارش العربیه، پس از تصرف کل افغانستان از سوی طالبان و با توجه به شرایط سخت اقتصادی، توقف کمک‌های بین‌المللی و گسترش فقر در این کشور، گروه طالبان مجددا بر تولید تریاک و صادرات آن با هدف تامین مالی روی آورده است.

در همین رابطه، مقامات هندی، دوشنبه ۲۰ سپتامبر از توقیف ۳ تن هروئین از مبدا افغانستان خبر دادند. این در حالی است که تنها حدود یک ماه از حکمرانی مجدد طالبان بر افغانستان می‌گذرد.

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که مقامات اداره مبارزه با قاچاق در هند دوشنبه موفق شدند این محموله بزرگ مواد مخدر به ارزش ۲٫۷ میلیارد دلار را در بندر «موندرا» در غرب هندوستان توقیف کنند.

بارگیری در ایران

این خبرگزاری تصریح کرد، محموله اخیر که ۲ کانتینر یکی به مقدار ۲ تن و دیگری به اندازه ۱ تن هروئین از مبدا افغانستان بوده است، در یک بندر ایرانی بارگیری شده‌اند.

اداره مبارزه با قاچاق هند اشاره کرده که شهروندان افغانستانی در ارسال این محموله به هند نقش داشتند اما تاکنون کسی را در این زمینه بازداشت نکرده است.

افغانستان با تولید حدود ۹۰ درصد هروئین مصرفی جهان، بزرگترین تولیدکننده این ماده مخدر به‌شمار می‌رود.

تولید هروئین در سال‌های اخیر رشد بی‌سابقه‌ای در افغانستان داشته و فروش این ماده مخدر به مهمترین منبع مالی گروه طالبان تبدیل شده است.

پیش از این روزنامه تایمز هندوستان، شنبه ۱۸ سپتامبر گزارش داد، یک قایق ایرانی که محموله بزرگی از هروئین را حمل می‌کرد، توسط گارد ساحلی هندوستان در آب‌های گجرات توقیف شد.

به گزارش این روزنامه، ستاد ضد تروریسم و گارد ساحلی هندوستان، در یک عملیات مشترک توانستند «قایقی را که محموله‌ای ۳۰ تا ۵۰ کیلوگرمی از هروئین حمل می‌کرد، متوقف کرده و تمام ۷ نفر خدمه ایرانی آن را بازداشت کنند.»

تولید ۸۵ درصد تریاک

بر اساس اطلاعات اعلام شده از سوی سازمان ملل متحد، افغانستان در سال ۲۰۲۰ با پیشی گرفتن از میانمار و مکزیک، به‌تنهایی حدود ۸۵ درصد تریاک جهان را تولید کرده است.

به‌رغم سخت‌گیری‌های طالبان و ممنوعیت استفاده از حشیش و سیگار برای شهروندان افغان، این گروه اجازه تولید و صادرات تریاک را داده است.

طالبان در سال ۲۰۰۰ با فشار کشورهای غربی تولید تریاک را ممنوع اعلام کرد اما در سال ۲۰۰۱ پس از حضور آمریکا در افغانستان، این گروه تندرو تولید تریاک در مناطق تحت نفوذش را از سر گرفت.

با این حال تلاش‌های بین‌المللی به‌رهبری آمریکا برای مبارزه با این پدیده در افغانستان نتیجه‌بخش نبود و در سال ۲۰۱۷ تولید تریاک در این کشور به ۹۰۰۰ تن افزایش یافت.

طالبان پس از دستیابی به‌قدرت با واقعیت‌های اجتماعی از جمله فقر و اعتیاد گسترده در افغانستان روبرو شد که ممکن است چنین شرایطی باعث روی آوردن این گروه ستیزه‌جو به تولید و صادرات گسترده تریاک شود.