ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 15.09.2021, 13:02

درخواست قانون‌گذاران از بلینکن برای معرفی طالبان به‌عنوان یک «سازمان تروریستی»


قانون‌گذاران آمریکایی در دو مجلس کنگره و سنای آمریکا در نظر دارند طالبان را در فهرست «سازمان‌های تروریستی» خارجی قرار دهند.

به گزارش العربیه، لیندسی گراهام سناتور جمهوری‌خواه و مایک والتز نماینده کنگره، سه‌شنبه، ۱۴ سپتامبر، طرحی را به مجلس سنا و کنگره آمریکا ارائه دادند که بر اساس آن از وزیر خارجه ایالات متحده خواسته شده تا طالبان را به‌عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کند.

گراهام، در بیانیه‌ای گفت: «با تصویب این قطعنامه به همه جهان اعلام می‌کنیم که آمریکا با گروه‌های تروریست و متحدان آن‌ها تعامل سازنده‌ای نخواهد داشت.»

او افزود: «طالبان به معنای واقعی کلمه، گروهی جهادگرای افراطی است و از ترور به عنوان تاکتیک استفاده می‌کند.»

وزارت امور خارجه در مورد این قطعنامه تاکنون اظهار نظر نکرده است.

«فهرست وزارت امورخارجه ایالات متحده از سازمان‌های تروریستی خارجی» لیستی از گروه‌های افراطی را تشکیل می‌دهد که به گفته آمریکا فعالیت‌های تروریستی انجام می‌دهند.

قانون‌گذاران در این قطعنامه، به اعضایی از کابینه دولت مؤقت طالبان مانند سراج‌الدین حقانی اشاره کردند که به دلیل جرایم ضد انسانی تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا است و برای دستگیری او جایزه ده میلیون دلاری تعیین شده است.

مایک والتز، نماینده جمهوری‌خواه کنگره و از تهیه‌کنندگان این قطعنامه در بیانیه‌ای گفت: «در مقابل خطری که در افغانستان با آن مواجه هستیم باید چشم‌های خود را خوب باز کنیم و این کار با به رسمیت شناختن این حقیقت، که طالبان یک گروه تروریستی است، آغاز می‌شود.»

دولت بایدن اعلام کرد که به طالبان هشدار داده است تا اجازه ندهند تروریست‌ها از خاک افغانستان به عنوان پناهگاه امن استفاده کنند.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا در سال ۲۰۱۰، طالبان پاکستان را به‌دلیل اقدام علیه نیروهای امنیتی پاکستان، در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار داده بود.

جورج بوش، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، در ژوئیه ۲۰۰۲ پس از «موفقیت کارزار نظامی»، طالبان را به‌دلیل آنچه که «دگرگونی اساسی شرایط» در افغانستان نامیده شد، از لیست سازمان‌های تروریستی خارج کرد.