ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 14.09.2021, 20:42

دستگیری بازرگان آلمانی − ایرانی به اتهام صدور کالاهای غیرمجاز به ایران


دویچه وله: روز سه‌شنبه خبر دستگیری یک بازرگان آلمانی − ایرانی به نام آلکساندر ج. در منطقه زگه‌برگ ایالت شلزویگ-هولشتاین آلمان، به اتهام نقض قوانین ناظر بر صدور کالاهای حساس به جمهوری اسلامی رسانه‌ای شد.

به گزارش خبرگزاری آلمان در این خبر آمده است که فرد متهم اقدام به صدور ابزارهایی به ایران نموده است که در عرصه برنامه‌های هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی ایران کاربرد دارند. دادستان جمهوری فدرال آلمان، خبر دستگیری این فرد را در ارتباط با صدور چنین کالاهایی به ایران اعلام کرده است.

گفته می‌شود ۱۱ مکان و از جمله چند خانه و دفتر در ایالت‌های هامبورگ، شلزویگ-هولشتاین و نوردراین-وستفالن آلمان توسط پلیس مورد تفتیش قرار گرفته است. این فرد ابزارهایی به ارزش یک میلیون و ۱۰۰ هزار یورو کالاهایی که در لیست کالاهای حساس قرار دارند به شرکتی در ایران ارسال کرده است.

اتحادیه اروپا صدور چنین کالاهایی که می‌توانند در برنامه هسته‌ای و همچنین در فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران مورد استفاده قرار گیرند، را منع کرده است. در این گزارش آمده است که فرد متهم در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ ابزارهای آزمایشگاهی و از جمله طیف‌سنج‌های نوری را به جمهوری اسلامی صادر کرده است.

آلکساندر ج. دو طیف‌سنج نوری به ارزش ۱۶۶هزار یورو را در ژانویه سال ۲۰۲۰ به ایران صادر کرده است و شش ماه پس از آن نیز دو دستگاه دیگر را به بهای ۳۸۸ هزار یورو به ایران ارسال کرده است.

گفته می‌شود که او برای ارسال چنین کالاهایی به ایران درخواست صدور مجوز نکرده است. این در حالی است که خرید و صدور چنین ابزارهایی از سوی اتحادیه اروپا مستلزم درخواست صدور مجوز است.

خبرگزاری آلمان در ادامه گزارش خود نوشته است که کشورهای غربی جمهوری اسلامی را متهم به تلاش برای تجهیز خود به جنگ‌افزارهای هسته‌ای می‌کنند.