ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 14.09.2021, 10:44

ائتلاف ضد داعش: هر پهپادی که بر فراز فرودگاه اربیل پرواز کند را سرنگون می‌کنیم


اسکات دسورمو، فرمانده «ائتلاف بین‌المللی ضد داعش» در فرودگاه اربیل در اقلیم کردستان، گفت که ائتلاف هر پهپاد مهاجم یا غیر مهاجمی که بر فراز فرودگاه این شهر پرواز کند را سرنگون می‬‌کند.

به گزارش العربیه، دسورمو ضمن تاکید بر اینکه در پایان ماه سپتامبر ، یک سامانه دفاعی برای محافظت از پایگاه ائتلاف در فرودگاه نصب خواهد شد، گفت که نیروهای ویژه آمریکایی پس از آن، پایگاه را ترک خواهند کرد.

پس از حمله پهپادی اخیر به فرودگاه اربیل، کنسولگری آمریکا در این شهر به شدت این اقدام را محکوم کرد و آن را تهدیدی علیه حاکمیت و ثبات عراق دانست. همزمان سخنگوی ائتلاف بین‌المللی اعلام کرد که این حادثه هیچ صدمه یا آسیبی در پی نداشته است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، نیروهای آمریکایی در جریان حمله به فرودگاه اربیل، 2 پهپاد مهاجم ایرانی را سرنگون کردند. یک مقام آمریکایی هم به «فاکس نیوز» گفت: «سامانه چند منظوره موشک، توپخانه و خمپاره آمریکا موسوم به (C-RAM) با دو پهپاد انفجاری ساخت ایران درگیر و آنها را سرنگون کرد.»

وین ماروتو، سخنگوی ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در بیانیه‬‌ای که در توییتر منتشر کرد، گفت: «چنین حملاتی جان غیرنظامیان، نیروهای محلی و نیروهای ائتلاف را به خطر می اندازد.»

کنسولگری آمریکا هم یک‌شنبه در حساب کاربری توییتر خود ضمن حمایت از حکومت کردستان جهت شناسایی افراد مسئول، بر تعهد خود برای حفظ و بازگرداندن صلح و ثبات تاکید کرد.

حملات پهپادی بر نگرانی نیروهای ائتلاف در عراق افزوده است چرا که این پهپادها توانایی گریز از سامانه دفاع هوایی آمریکا موسوم به «سی - رام» را دارد.

فرودگاه اربیل در ماه جولای گذشته مورد حمله یک پهپاد انفجاری نیز قرار گرفت که آن حمله تلفاتی در بر نداشت.

پیش از این، فرودگاه بغداد، محل استقرار جمعی از نیروهای آمریکایی نیز مورد هجوم سه پهپاد قرار گرفته بود.

آمریکا این حملات را به گروه‌های ستیزه‌جوی عراقی وابسته به ایران منتسب کرده است.