ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 14.09.2021, 9:07

بلینکن در مجلس نمایندگان: زمان خروج ما از افغانستان فرا رسیده بود


صدای آمریکا: جلسه بررسی خروج آمریکا از افغانستان، روز دوشنبه ۲۲ شهریور در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان با حضور آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، برگزار شد.

آقای بلینکن از طریق ویدئوکنفرانس در این جلسه حاضر شد و گفت تا زمانی که پرسشی از سوی نمایندگان کمیته باشد، در این جلسه می‌ماند.

گرگوری میکس، نماینده دموکرات از ایالت نیویورک و کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان، در سخنان افتتاحیه گفت: «این سومین حضور وزیر خارجه آمریکا در مقابل این کمیته از زمان گرفتن این مقام است. این جا به سوالاتی در مورد انتقادات و نظرها در مورد خروج از افغانستان، می‌پردازیم.»

او افزود: «خیلی‌ها از این خروج انتقاد می‌کنند، ولی آن وقت که دولت قبلی آمریکا مشغول مذاکره با طالبان بود، هیچ نگفتند. اگر ما نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج نکرده بودیم، در میانه یک میدان نبرد گرفتار می‌شدند.»

مایکل مک‌کال، نفر دوم کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان و نماینده جمهوری‌خواه از تگزاس، گفت: «ما شاهد بودیم افغانستان ظرف چند هفته به دست طالبان افتاد. لازم نبود چنین اتفاقی بیافتد.»

آقای مک‌کال افزود: «بسیاری از مشاوران نظامی رئیس جمهوری به او گفتند اگر خارج شود چه خواهد شد. من تاکنون در عمرم چنین تسلیم بدون قید و شرطی به طالبان را ندیده‌ بودم. دو روز پیش بیستمین سالگرد حملات یازدهم سپتامبر را برگزار کردیم، ولی طالبان پرچم خود را برفراز کاخ ریاست جمهوری افغانستان به اهتزار درآوردند.»

آنتونی بلینکن که با ویدئو کنفرانس در این جلسه حضور داشت گفت: «برای ۲۰ سال کنگره هم مدیریت کرده و هم بودجه برای ماموریت ما در افغانستان داده است. در بیستمین سالگرد یازدهم سپتامبر، ما یادآور آن‌چه هستم که ما برای آن به افغانستان رفتیم. ما اهداف خود را خیلی وقت پیش به دست آوردیم. ... پس از ۲۰ سال حالا دیگر زمان پایان دادن طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا بود.»

وزیر خارجه ایالات متحده در ادامه این جلسه و در پاسخ به پرسش یکی از نمایندگان گفت: «ما از دولت قبلی یک مهلت تخلیه نیروهای نظامی از افغانستان را به ارث برده بودیم ولی برنامه‌ و طرحی برای خروج به ارث نگذاشته بودند.»

آنتونی بلینکن افزود: «پس از ۲۰ سال، دو هزار و ۶۴۱ آمریکایی که جان خود را دادند و ۲۰ هزار زخمی و دو تریلیون دلار هزینه، زمان پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ آمریکا، فرا رسیده بود.»