ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 13.09.2021, 18:24

ژنرال آمریکایی: به نیروهای افغان آموزش دادیم اما نتوانستیم روح مبارزه را بیاموزیم


در مستندی که توسط تلویزیون سی.ان.ان و با حضور 8 ژنرال مطرح آمریکایی خدمت کرده در افغانستان ساخته شده، به دلایل شکست حضور ایالات متحده در این کشور پرداخته شد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، در این مستند ژنرال بازنشسته کارل ایکنبری، سفیر پیشین ایالات متحده در کابل که مدتی نیز فرماندهی نیروهای آمریکا در افغانستان را برعهده داشت، اعلام کرد: «حمله به افغانستان ارزش هزینه‌های صرف شده را ندارد و با آنکه به ارتش افغانستان آموزش داده‌اند اما نتوانستند روح آن را آموزش دهند».

وی با بیان اینکه انتظارات سیاسی در حمله به افغانستان نامشخص بود گفت: ما نتوانستیم روح (مبارزه) را برای نیروهای افغانستانی یاد بدهیم.

ژنرال استنلی مک کریستال نیز که در سال ۲۰۰۹ فرماندهی نیروهای آمریکایی در افغانستان را برعهده داشت با اشاره به اینکه نباید بلافاصله پس از حملات ۱۱ سپتامبر وارد حملات مستقیم می‌شدیم گفت: «ابتدا باید القاعده را به خوبی بررسی و پیش بینی می‌کردیم که این حمله چقدر دشوار و طولانی است».

وی تصریح کرد: ما هرگز دور میز ننشستیم و در مورد چگونگی ادامه این حمله ۲۰ سال صحبت نکردیم.

دیوید پترائوس، ژنرال چهار ستاره و رئیس سابق سیا که از معماران جنگ عراق بود نیز، گفت: استراتژی مبارزه با تروریسم و ​​ضد شورش میتواند با موفقیت به پایان برسد اما سیاست ملت سازی و نگه داشتن نیروها برای مدت طولانی در کشور دیگر اشتباه است.

ژنرال جان آلن، نیز که در سال‌های ۲۰۱۰-۲۰۱۲ فرماندهی نیروهای بین‌المللی در افغانستان بود گفت که مهمترین دلیل شکست آن‌ها در افغانستان جنگ عراق است. بخش زیادی از توجه و ظرفیت استراتژیک ما به عراق و جنگ در آنجا منتقل شده بود.