ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 13.09.2021, 11:04

رئیس پیشین موساد: آمریکا نمی‌تواند از خاورمیانه خارج شود


العربیه: شبتای شاویت، رئیس سابق اطلاعات اسرائیل «موساد»، گفته است که ایالات متحده به‌رغم خواسته خود نمی‌تواند نیروهایش را از خاورمیانه خارج کند.

به گزارش روزنامه «جروزالم پست»، شبتای شاویت، در جریان کنفرانسی در شهر «هرتزلیا»ی اسرائیل، که روز گذشته یک‌شنبه، ۱۲ سپتامبر برگزار شد، با بررسی تأثیر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان اظهار داشت: «خاورمیانه به شما اجازه نمی‌دهد که از آن خارج شوید».

این اظهارات در حالی عنوان شد که دیگر سخنرانان این کنفرانس با نظر او موافق نبودند. آهارون زیوی فرکش، رئیس پیشین سازمان ضد اطلاعات ارتش اسرائیل «آمان» و یعقوب پری، مدیر پیشین سازمان اطلاعات و امنیت داخلی «شاباک»، خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را در راستای سیاست کاهش حداکثری و به صفر رساندن حضور نیروهای آمریکایی در خاورمیانه دانستند.

این کنفرانس که در «مؤسسه بین‌المللی ضد تروریسم» در شهر هرتزلیا برگزار شد، میزبان وزیر دفاع اسرائیل، مدیران ارشد اطلاعاتی آمریکایی و اسرائیلی و همچنین افسران ارشد اطلاعاتی ناتو بود. سخنرانان در این جلسه در مورد تاثیر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، برآورد قدرت آمریکا در منطقه و خطرات ایران و حماس به گفت‌وگو پرداختند.

در بخشی از این کنفرانس، زیوی فرکش، با اشاره به خروج نیروهای آمریکایی از کشورهای مختلف در خاورمیانه، از رویداد افغانستان با عنوان «دنباله‌ دراماتیک آمریکا در عقب‌نشینی از جهان» نام برد. او این خروج را نه منحصر به خاورمیانه، بلکه اقدامی جهانی از سوی واشینگتن دانست.

فرکش در توضیح اظهارات خود گفت که منظور او از عقب نشینی آمریکا، توقف استفاده از نیروهای نظامی به خصوص نیروهای زمینی ایالات متحده است.

یعقوب پری نیز نسبت به عملکرد سازمان های تروریستی در آینده هشدار داد و گفت خروج نیروهای غربی از منطقه می‌تواند این سازمان‌های تروریستی را جهت اجرای عملیات‌های تهاجمی‌تر تشویق کند.

این مقامات ارشد اطلاعاتی در مورد عملکرد دولت فعلی اسرائیل مقابل ایران، بحث و گفت‌وگو کردند. در عین حال، زیوی فرکش با یادآوری این‌که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از 24 فوریه هنوز نتوانسته‌اند از مراکز هسته‌ای ایران بازدید کنند، نخست وزیر سابق اسرائیل را مسبب این پیش‌آمد دانست و بنیامین نتانیاهو را به فراهم کردن شرایط برای ایران جهت دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم کرد.

در همین روز بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل با رونمایی از تصاویری از مرکز آموزش راه‌اندازی و هدایت پهپاد در «پایگاه هوایی کاشان» خبر از آموزش گروه‌های تروریستی وابسته به ایران در این پایگاه داده بود.

بیستمین اجلاس سالانه کنفرانس بین المللی مبارزه با تروریسم از ۱۰ تا ۱۴ سپتامبر در شهر هرتزلیا در حال برگزاری است.