ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 12.09.2021, 20:15

العربیه: یکی از رهبران حوثی‌ها در راه بازگشت از ایران بازداشت شد


وبسایت شبکه خبری العربیه، وابسته به عربستان سعودی، روز یکشنبه ۲۱ شهریور نوشت: منابع امنیتی دولت قانونی یمن، حسن علی العماد یکی از رهبران شبه‌نظامیان حوثی را در بازگشت از ایران و در حالیکه از طریق گذرگاه زمینی وارد استان مهره یمن می‌شد، بازداشت کردند. رئیس بخش رسانه‌ای ارتش ملی یمن اظهار داشت که بازداشت العماد برای ارتش ملی یمن «یک پیروزی بزرگ اطلاعاتی» است.

«موسسه بين المللى مطالعات ايران» در ریاض در گزارشی به زندگی حسن علی العماد، رابطه او با رژیم ایران، ابعاد تأثیرات فرهنگی و مذهبی او بر شبه‌نظامیان حوثی و اهمیت بازداشت او پرداخته است.

بنا به این گزارش، حسن العماد که به همراه چهار برادرش احمد، عصام، محمد و علی برای زندگی با پدرشان یحیی العماد که در شهر قم در ایران در دهه نود میلادی نقل مکان کرد، پس از پایان دوره متوسطه، توسط «سپاه پاسدران انقلاب» آموزش دید و به یکی از مهمترین مهره‌های ارتباط رژیم ایران با شبه نظامیان حوثی شد.

این گزارش همچنین به نقل از منابع نظامی یمن گفته حسن العماد رهبری شبکه قاچاق اسلحه از ایران به یمن را بر عهده دارد و در بازجویی هایی که با قاچاقچیان ایرانی کشتی‌های «جیهان 1 و 2» صورت گرفته، نام العماد به عنوان هماهنگ کننده عملیات بین ایران و صنعا ذکر کشده است.

بنا به گزارش «موسسه بين المللى مطالعات ايران»، بسیاری از ناظران، تشدید حملات حوثی در داخل یمن و علیه پادشاهی عربی سعودی را با دستگیری العماد مرتبط می دانند.

این موسسه دستگیری العماد را «یک پیروزی اطلاعاتی و امنیتی» برای نیروهای یمنی و ائتلاف عربی حامی دولت قانونی یمن برشمرده و در عین حال «ضربه‌ای مهلک» به شبه‌نظامیان حوثی و رژیم ایران دانسته و گفته «او اطلاعات بسیار مهمی دارد که می‌تواند پرده از اسرار برنامه‌های ایران در منطقه و مخصوصا در رابطه با حوثی‌ها بردارد چرا که او نماینده خامنه‌ای در امور یمن است.»