ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 12.09.2021, 19:11

روسیه: توافق ایران با آژانس «فنی اما بسیار مهم» است


در پی اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر دستیابی به توافق با ایران، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، تاکید کرد که توافق به‌رغم فنی بودن اما بسیار مهم است.

به گزارش العربیه، او در توییتی نوشت که این «توافق به آژانس بین‌المللی کمک خواهد کرد تا از برنامه هسته‌ای ایران مطلع شود و به همان اندازه هم برای ایران مهم است که مانع از مطرح شدن ادعاهایی علیه آن می‌شود.»

اولیانوف در توییت دیگری گفت «مهم است که ایران و آژانس بین‌المللی امروز درباره سفر دیگر مدیرکل آن به تهران در آینده‌ای نزدیک توافق کنند.»

او افزود:«آمادگی دو طرف برای محافظت از گفت‌وگوهای سازنده مبتنی بر احترام متبادل که می‌تواند به تسویه همه مسائل حل‌نشده بیانجامد، قابل‌تقدیر است.»

نماینده روسیه همچنین خواستار بازگشت در سریع‌ترین وقت ممکن به روند مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای ایران شد.

در چارچوب سفر رافائل گروسی، مدیرکل بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و دیدار او با مقامات ایرانی توافقی میان دو طرف درباره تجهیزات نظارتی به‌کار رفته در تاسیسات هسته‌ای این کشور حاصل شد.

در همین راستا انریکه مورا، هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات هسته‌ای با ایران توافق به عمل آمده را گامی مثبت دانست. او گفت هدف اتحادیه اروپا اجرای کامل توافق هسته‌ای خواهد ماند و در این راستا مهم است که مذاکرات هسته‌ای وین در اسرع وقت از سرگرفته شود.

در جریان سفر یک روزه گروسی به تهران، دو طرف درباره «ادامه مذاکرات فنی در چارچوب پروتکل الحاقی در وین و سپس در تهران» توافق کردند.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پس از دیدار با گروسی، طی کنفرانسی خبری اعلام کرد که مدیرکل آژانس برای ادامه مذاکرات و «تعویض کارت‌های حافظه دوربین‌های نظارتی فنی» در «آینده نزدیک» به تهران می‌آید و در ادامه تاکید کرد که «حافظه دوربین‌های نظارتی آژانس پاک نمی‌شود.»