ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 11.09.2021, 9:06

رویترز: طالبان برادر امرالله صالح را اعدام کرد


رادیو فردا: یکی از اعضای خانواده روح‌الله عزیزی صالح٬ برادر معاون پیشین رئیس جمهور برکنار شده افغانستان روز جمعه به رویترز گفته است، نیروهای طالبان روح الله عزیزی صالح را در پنجشیر اعدام کردند.

امرالله صالح ، معاون پیشین ریاست جمهور برکنار شده افغانستان، از رهبران مقاومت در برابر طالبان در پنجشیر محسوب می‌شود و مشخص نیست هم اکنون در کجا بسر می‌برد.

رویترز می‌گوید، خبر اعدام روح الله عزیزی برادر امرالله صالح چند روز پس از تسلط نیروهای طالبان بر مرکز ولایت پنجشیر منتشر شده است.

عبدالله صالح٬ برادرزاده روح الله عزیزی صالح در پیامی به رویترز گفته است که نیروهای طالبان دیروز عمویم را تیرباران کردند و اجازه خاکسپاری او را نمی‌دهند و گفته اند جسد او باید بپوسد.

با این حال، یک مرکز خبررسانی اردوزبان طالبان می‌گوید روح‌الله صالح در جریان درگیری‌ها در پنجشیر کشته شده‌است.

پنجشیر تنها ولایتی در افغانستان است که همچنان حکومت طالبان نتوانسته است به طور کامل بر آن مسلط شود. به دنبال تصرف کابل توسط طالبان در روز ۲۴ مرداد، هزاران شبه‌نظامی محلی و باقیمانده نیروهای ارتش سابق افغانستان در ناحیه پنجشیر تجمع کردند و از تشکیل جبهه مقاومت علیه طالبان خبر دادند.

دومین پرواز از کابل

در همین حال، دومین هواپیمای مسافری بین المللی حامل شماری از شهروندان خارجی روز جمعه پس از ترک فرودگاه بین المللی حامد کرزی کابل، در فرودگاه دوحه قطر بر زمین نشست.

وزیر امور خارجه آمریکا در توییتی از همکاری قطر برای انتقال شهروندان خارجی از کابل تشکر کرده است.

آنتونی بلینکن گفته است، دو شهروند آمریکا و یازده دارنده کارت سبز اقامت ایالات متحده از طریق مرز زمینی از افغانستان خارج شدند و همچنین ۱۹ شهروند آمریکایی نیز با پرواز چارتر هواپیمایی قطر از کابل منتقل شدند.

روز گذشته نخستین پرواز هواپیمای تجاری از کابل پس از خروج نیروهای آمریکایی انجام شد و یک هواپیمای بوئینگ خطوط هوایی قطر۱۱۳ مسافر را به دوحه منتقل کرد.

به دنبال تسلط طالبان بر کابل در ۲۴ مرداد ماه سال جاری، نیروهای آمریکایی تا زمان خروج از افغانستان طی حدود سه هفته توانستند ۱۲۴ هزار نفر را از فرودگاه کابل به خارج منتقل کنند.

در همین حال، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید هم روز جمعه اعلام کرد که روند منتقل کردن شهروندان افغان‌ به خاک آمریکا به دلیل شناسایی چهار مورد سرخک متوقف شده است.

به گفته جن ساکی این اقدام به درخواست مرکز کنترل و پیشگیری انجام شده است و توقف انتقال شهروندان افغان به آمریکا موقتی است.