ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 22.07.2021, 11:35

اخاذی سایبری «۵۰ میلیون دلاری» از شرکت نفتی آرامکوی عربستان


رادیو فردا: شرکت نفتی آرامکو در عربستان سعوی از حمله سایبری و درخواست ۵۰ میلیون دلار باج، در پی درز برخی اطلاعات این شرکت خبر داده است.

مقامات آرامکو روز چهارشنبه، ۳۰ تیر به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند که اخیرا مطلع شده‌اند حجم محدودی از اطلاعات این شرکت که در اختیار پیمانکاران شخص ثالت بوده، منتشر شده است.

این مقامات از این پیمانکاران نام نبرده‌، هم‌چنین نگفته‌اند که آیا درز این اطلاعات به دنبال هک شدن آن‌ها صورت گرفته یا به شکل دیگری درز پیدا کرده،‌ اما تاکید کردند که این اتفاق به دلیل بروز رخنه در سیستم این شرکت نبوده است.

آسوشیتدپرس مدعی شده به صفحه‌ای که تنها با ابزارهای تخصصی امکان مشاهده آن هست، دسترسی یافته که نشان می‌دهد هکرها به هزار گیگابایت از اطلاعات آرامکو دسترسی پیدا کرده‌اند.

این صفحه به آرامکو فرصت داد تا داده‌ها را در ازای دریافت ۵۰ میلیون دلار پاک کند، در حالی که صفحه دیگری که شمارش معکوسی از ۵ میلیون دلار بر خود داشته در این صفحه قابل مشاهده بوده است.

به نظر می‌رسد این پیام‌ها برای تحت فشار قرار دادن شرکت برای پرداخت مبلغ گفته‌شده است.

هنوز مشخص نیست که چه افرادی در پشت پرده این حمله سایبری هستند.

آرامکو در سال‌های گذشته مورد چند حمله سایبری دیگر نیز قرار گرفته بود، از جمله در سال ۲۰۱۷ هدف حمله ویروسی به نام «شمعون» قرار گرفت که اطلاعات دیسک‌های کامپیوتر را حذف می‌کرد و چند وزارتخانه عربستان نیز مورد حمله این ویروس قرار گرفته بود.

در سال ۲۰۱۲ نیز همین ویروس، ۳۰ هزار رایانه آرامکو را به قصد متوقف کردن تولید نفت و گاز کشور آلوده کرد.