ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 22.07.2021, 10:50

روحانی: مجلس مانع لغو تحریم‌ها و به ثمر رسیدن مذاکرات وین شد


حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در حالی که کمتر از دو هفته از عمر دولتش باقی مانده است، گفت که مصوبه مجلس موسوم به «قانون اقدام راهبردی» مانع از لغو تحریم‌ها و به ثمر رسیدن مذاکرات اتمی وین شد.

روحانی، پنج‌شنبه ۳۱ تیر، در جلسه هیات دولت علت شکست مذاکرات اتمی وین و عدم لغو تحریم‌ها را قانون اقدام راهبردی مجلس دانست و گفت: «اگر قانون مجلس جلوی ما را نگرفته بود، تحریم‌ها را پیش از فروردین برداشته بودیم.»

وی ادامه داد: بنابراین دولت همه گام‌های خود را برای رفع تحریم برداشت. در گزارش ارسالی وزیر امور خارجه به مجلس برای نمایندگان، روشن است که چه به دست آورده‌ایم.

پیش از این علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران درباره دلایل امضانشدن تفاهم بر سر بازگشت به برجام تصریح کرد که شورای عالی امنیت ملی تفاهم اولیه در مذاکرات وین با قدرت‌های جهانی برای رفع تحریم‌ها را رد کرده است.

ربیعی گفته بود که «کمیته‌ شکل گرفته در شورای عالی امنیت ملی مسئولیت تطبیق متن تفاهم شده با قانون مجلس مصوب در آذر ۱۳۹۹، این تفاهم را ناسازگار با آن تشخیص داد.»

اندکی پس از انتشار این خبر، کیوان خسروی، سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران با تکذیب اظهارات ربیعی گفت: «اظهارات منتسب به سخنگوی محترم دولت در خصوص جمع‌بندی‌های هیئت تطبیق را که از سوی رسانه‌های گروهی منتشر شده است، تکذیب می‌کنم.»

خسروی گفت: «بر خلاف آنچه اظهار شده، هیات مذکور اساسا به موارد عدیده مهمی پرداخته که مذاکرات وین به دلیل مواضع قلدرمآبانه طرف آمریکایی و بعضا طرف‌های اروپایی در مورد آنها به نتیجه نرسیده و از توافق دور بوده است.»