ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 20.07.2021, 12:57

خبرگزاری سپاه: پلیس برای مراقبت از مطالبات مردم تیراندازی کرد


رادیو فردا: پنج روز پس از شروع اعتراض‌های مردم خوزستان به کم‌آبی که با سرکوب نیروهای امنیتی مواجه شده است، خبرگزاری فارس،‌ وابسته به سپاه پاسداران، در گزارشی با تایید تیراندازی نیروهای پلیس در جریان این اعتراض‌ها نوشته است «برخورد ناجا و تیراندازی آنها برای مراقبت از اعتراض و مطالبات مردم» است.

این خبرگزاری با انتقاد از اینکه تجمع مردم خوزستان در اعتراض به بحران آب به صورت شبانه برگزار می‌شود، نوشته است ;i بر اساس «رسم غلط و فرهنگ انحرافی» بخشی از مردم در استان خوزستان اسلحه دارند و فردی « به دلیل نزاع خانوادگی در این ایام با همین اسلحه‌ها کشته شد و به اسم اعتراضات معرفی شد».

اشاره این خبرگزاری به قاسم خضیری، جوان ۱۷ ساله‌ای است که بر اساس گزارش منابع حقوق بشری در جریان اعتراض‌ها توسط نیروهای امنیتی کشته شد. خبرگزاری فارس دو روز پیش در گزارشی به نقل از یکی از اقوام قاسم خضیری، او را «بسیجی و اهل نماز و روزه » معرفی کرد و خواستار بازداشت عاملان قتل او شد ولی اکنون روایتش را تغییر داده است.

علاوه بر قاسم خضیری، مصطفی نعیماوی، جوان ۳۰ ساله نیز در جریان اعتراض‌ها بر اثر اصابت گلوله نیروهای امنیتی جان خود را از دست داد ولی در گزارش خبرگزاری فارس، کشته شدن او به نیروهای مخالف حکومت ایران نسبت داده شده است.

مقام‌های محلی خوزستان ابتدا گفتند که آقای نعیماوی بر اساس شلیک هوایی «اغتشاشگران» کشته شده و عوامل آن بازداشت شدند ولی بعدا خبر بازداشت را تکذیب کردند و گفتند «اغتشاشگران به سمت یک ترانس برق شلیک کردند و بعد از اصابت تیر به ترانس و برگشت آن»، آقای نعیماوی کشته شد.

اعتراضات مردم خوزستان به بحران بی‌آبی در این استان برای پنجمین شب متوالی در شهرهای مختلف ادامه یافت. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که از جمله شهرهای اهواز، رامهرمز و سوسنگرد در شامگاه دوشنبه ۲۸ تیر صحنه این اعتراضات بوده است.

در برخی از این ویدیوها صدای شلیک گلوله شنیده می‌شود و همچنین حضور گسترده نیروهای امنیتی نیز به چشم می‌آید.

در ویدئوهایی که شب گذشته از درگیری‌ها در کوی علوی اهواز منتشر شده است، معترضان سنگ پرتاب می‌کنند و صدای شلیک گلوله و گاز اشک آور نیز به گوش می‌رسد.