ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 20.07.2021, 11:51

نخست‌وزیر اسرائیل: مردم لبنان گروگان خامنه‌ای شده‌اند


رادیو فردا: ساعاتی پس از اصابت چند فروند راکت از لبنان به اسرائیل، نخست‌وزیر اسرائیل با تاکید بر اینکه پاسخ کشورش به این حمله «دردناک» خواهد بود، گفت: «لبنان مانند هر کشور دیگری که ایران در آن به استقرار (نیروهای نظامی) پرداخته، در آستانه فروپاشی است» و مردم لبنان «گروگان خامنه‌ای و (حسن) نصرالله شده‌اند».
نفتالی بنت که صبح روز سه‌شنبه، ۲۹ تیرماه، در جریان دیدار از منطقه گالیل (جلیله) در شمال اسرائیل، در یک کنفرانس خبری شرکت کرده بود، گفت «قاطعانه و روشن می‌گویم که مانع نقض حاکمیت ملی و ضربه به امنیت ملی خواهیم شد و هر کس که بخواهد به ما ضربه بزند، پاسخ دردناک خواهد گرفت».

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که دست‌کم سه فروند راکت به سوی نقاطی در شمال اسرائیل شلیک شده که ظاهراً ارتش اسرائیل یکی از آن‌ها را ردگیری و منهدم کرده اما دو فروند دیگر «در فضای باز» و در نزدیکی ساحل فرود آمده‌اند. این حمله راکتی که هنوز هیچ گروهی مسئولیت آن را نپذیرفته، آسیب جانی در پی نداشته است، اما آژیر خطر برای دقایقی در بخش غربی جلیله طنین‌انداز شده بود.

توپخانه ارتش اسرائیل دقایقی بعد بخش‌هایی از جنوب لبنان را هدف آتشباری قرار داد که در مورد آسیب جانی یا مالی ناشی از آن نیز خبری منتشر نشده است.

ارتش اسرائیل گفته است که مقرراتی جدید برای تردد مردم و یا تغییر روال عادی زندگی و گردشگری در این منطقه اعلام نشده است.

ارتش لبنان نیز با بررسی محل‌ شلیک راکت‌ها اعلام کرده که راکت‌اندازها را در منطقه القلیله، در جنوب بندر صور، یافته و یک راکت دیگر نیز آماده شلیک بوده است.

ارتش لبنان راکت‌های شلیک‌شده را از نوع گراد ۱۲۲ میلی‌متری روسی اعلام کرده است.

علی‌رغم این‌که نفتالی بنت از رهبر ایران و دبیر کل حزب‌الله به عنوان گروگان‌گیرهای لبنان «به‌خاطر منافع ایرانی‌ها» یاد کرد، به نوشته سایت خبری اسرائیلی وای.نت، ارتش اسرائیل ارزیابی کرده است که شبه‌نظامیان فلسطینی عامل این حملات راکتی باشند نه حزب‌الله.

با این حال، نظر به سیطره و نفوذ قوی حزب‌الله بر بخش جنوبی لبنان، این احتمال مطرح است که این حمله با آگاهی یا موافقت ضمنی حزب‌الله انجام شده باشد.

از سوی دیگر، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، گفت «کسی که مسئول حملات راکتی به اسرائیل است، کشور لبنان است که امکان عملیات تروریستی از خاک خود را داده است».

ژنرال گانتز که نخست‌وزیر اسرائیل را در بازدید از شمال همراهی می‌کرد، افزود که «اسرائیل در برابر هر تهدیدی که متوجه حاکمیت و مردمش باشد، بر اساس منافع خود، در زمان و مکان مناسب، اقدام خواهد کرد».

وزیر دفاع اسرائیل در توئیتی نیز نوشت که کشورش «اجازه نخواهد داد که بحران اجتماعی، اقتصادی و سیاسی لبنان به تهدید امنیتی برای اسرائیل مبدل شود».

این نخستین حمله راکتی از لبنان به اسرائیل در پنج هفته ابتدایی کار دولت جدید اسرائیل است. دو ماه پیش که ارتش اسرائیل در زمان نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو درگیر عملیات نظامی ۱۲ روزه در غزه و کشمکش شدید عربی- یهودی در شهرهای داخلی بود، از همین ناحیه لبنان راکت‌هایی از سوی شبه‌نظامیان فلسطینی به سوی اسرائیل پرتاب شد.

ارتش اسرائیل هفته گذشته ارزیابی کرده بود که توانمندی حزب‌الله به طرز خیره‌کننده‌ای در مقایسه با جنگ ۳۴ روزه ۱۵ سال پیش با اسرائیل افزایش یافته، اما در وضعیت فعلی لبنان، حزب‌الله در سودای ورود به جنگ با اسرائیل نیست.

با این حال، مقامات اسرائیلی گفته‌اند نظر به وضع وخیم اقتصادی و بن‌بست سیاسی لبنان، برای هر احتمالی آماده شده‌اند.

ساعاتی پیش از این تنش در مرز لبنان با اسرائیل، خبرگزاری رسمی سوریه، سانا، از حمله جدید هوایی اسرائیل به این کشور خبر داد. این خبرگزاری به نقل از منابع نظامی سوری مدعی «رهگیری اکثر موشک‌های شلیک‌شده» از جنگنده‌های اسرائیلی شد.

گروه‌های مخالف حکومت سوریه گفتند که ظاهراً فرودگاه نظامی در حومه شهر السفیره در جنوب شرق حلب هدفِ حمله اسرائیل بوده است. پیشتر گفته شده بود که برخی کارگاه‌های وابسته به صنایع نظامی و تحقیقاتی ارتش سوریه در اطراف این فرودگاه قرار دارد.

ارتش اسرائیل که در طول سال‌ها جنگ داخلی سوریه صدها بار به این کشور همسایه‌اش حمله کرده، در مورد عملیات دوشنبه‌شب سکوت کرده اما به طور کلی اعلام کرده است که «مانع از تثبیت نظامی ایران و متحدین آن» در سوریه خواهد شد.