ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 18.07.2021, 20:22

افغانستان سفیر و دیپلمات‌هایش را از پاکستان فراخواند


العربیه: به دنبال ربوده شدن و شکنجه دختر سفیر افغانستان در اسلام آباد، کابل یکشنبه ۱۸ ژوئیه (۲۷ سرطان) سفیر و بقیه دیپلمات‌هایش را از پاکستان فرا خواند.

وزارت امور خارجه افغانستان با نشر بیانیه‌ای ضمن تایید این خبر در حساب توییتری خود نوشت: «به‌دنبال رویداد اختطاف دختر سفیر افغانستان در پاکستان، رهبری دولت جمهوری اسلامی افغانستان سفیر و دیپلومات‌های ارشد افغانستان مقیم اسلام‌آباد را، الی رفع کامل تهدیدات امنیتی به‌شمول گرفتاری و محاکمهٔ ربایندگان، به کابل فراخواند.»

در ادامه بیانیه آمده است: «قرار است هیأتی در آیندهٔ نزدیک به پاکستان سفر نموده قضیهٔ کنونی و مسایل مرتبط به‌ آن را مورد بررسی و پیگیری قرار دهد؛ که در روشنی دریافت‌های این هیأت، اقدامات بعدی اتخاذ خواهند شد.»

وحید عمر مشاور ارشد رئیس جمهوری افغانستان نیز در توییتی اعلام کرد که محمد اشرف غنی به وزارت خارجه کشورش دستور داده تا زمانی که پاکستان مجرمانی که دختر سفیر را ربودند را بازداشت نکند و تا زمانی‌ که امنیت دیپلمات‌های افغان در آن کشور تضمین نشده، سفیر و بقیه دیپلمات‌های این کشور به اسلام آباد پاکستان برنگردند.

دختر سفیر افغانستان در اسلام‌آباد، جمعه ۱۶ ژوئیه از سوی افراد ناشناس ربوده شده و پس از چندین ساعت شکنجه، آزاد شد. این حادثه واکنش شدید دولت افغانستان را به همراه داشته و سفیر پاکستان در کابل احضار شد.

وزارت خارجه افغانستان عصر شنبه ۱۷ ژوئیه (۲۶ سرطان)، در واکنش به ربوده شدن دختر سفیر افغانستان در اسلام‌آباد، سفیر پاکستان در کابل را احضار کرده و شکایت رسمی خود را به او تحویل داد.

به گفته اسلام‌آباد، پلیس پاکستان مشغول تحقیق در خصوص این «حادثه آزاردهنده» است. عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان نیز از مقامات امنیتی این کشور خواست این موضوع را در صدر اولویت‌های خود قرار دهند و ظرف ۴۸ ساعت عاملان آن را شناسایی کنند.

این حادثه پس از آن اتفاق افتاد که با ادامه درگیری‌ها در افغانستان بر شدت تنش‌ها میان کابل و اسلام‌اباد نیز افزوده شده است. محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان در نشست دو روز قبل در ازبکستان از پاکستان خواست تا طالبان را وادار به صلح کند. او گفت، برآوردهای اطلاعاتی نشان می‌دهد که در یک ماه گذشته بیشتر از ده هزار جنگجو از پاکستان به افغانستان آمده‌ اند.

عمران خان نخست وزیر پاکستان به سخنان محمد اشرف غنی واکنش نشان داده و گفت، پاکستان بارها طالبان را تحت فشار قرار داده است تا بر سر میز مذاکره حاضر شوند.