ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 18.07.2021, 13:49

نامه کانون مدافعان حقوق بشر به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل دراره اعتراضات خوزستان


در پی اعتراضات گسترده در شهرهای مختلف استان خوزستان، کانون مدافعان حقوق بشر با ارسال نامه ای به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد ضمن اعلام نگرانی از برخوردهای صورت گرفته با معترضان، درخواست کرد تا این نهاد بین‌المللی از تمامی امکانات و ظرفیت‌های خود برای جلوگیری از تداوم سرکوبها استفاده کند.

کانون مدافعان حقوق بشر که رونوشت نامه خود را برای آقای جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران، خانم اگنس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل برای قتل های فرا قانونی، آقای کلمنت وولی،‌ گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه حقوق آزادی اجتماعات مسالمت آمیز و تشکل ها و همچنین گروه کاری سازمان‌ملل متحد درباره بازداشت‌های خودسرانه ارسال کرده است با اشاره به کشته شدن ۳ شهروند و زخمی شدن تعداد زیادی از معترضان، نسبت به تداوم و پیچیده شدن شرایط ابراز نگرانی کرد.

متن کامل این نامه را در ادامه بخوانید:‌ 

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد؛ خانم میشل باشله

در روزهای گذشته ساکنین اکثر شهرهای استان خوزستان ، با استفاده از حق شناخته شده در اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به خیابان‌ها آمده و به طور مسالمت‌آمیز اعتراض خود را به شیوه‌ی اداره‌ی کشور و این استان اعلام کرده‌اند. متاسفانه مامورین حکومتی با شلیک گلوله تاکنون سه نفر را کشته و تعدادی را زخمی و دستگیر کرده‌اند.

از آنجا که این استان علی‌رغم داشتن منابع غنی نفتی از محروم‌ترین مناطق ایران است، و ساکنین آن علاوه بر درصد بالای بیکاری با بی‌آبی، هوای آلوده و به طور مکرر با قطع برق مواجه هستند، لذا اعتراضات آنان کاملاً بر حق بوده و پاسخ ایشان گلوله و زندان نیست.

شایان ذکر است که غالب ساکنین این استان محروم ، از عرب‌های ایرانی و سنی مذهب هستند، بیم آن می رود که ادامه‌ی این شرایط ، وضعیت را پیچیده تر کند .

با توجه به مراتب فوق کانون مدافعان حقوق بشر از آن مقام محترم خواهشمند است از کلیه‌ی امکانات قانونی خود استفاده کرده و مانع از سرکوب بیشتر مردم شود .

کانون مدافعان حقوق بشر 

رونوشت:
آقای جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران
خانم اگنس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل برای قتل های فرا قانونی
آقای کلمنت وولی،‌ گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه حقوق آزادی اجتماعات مسالمت‌آمیز و تشکل‌ها
گروه کاری سازمان ملل متحد درباره بازداشت‌های خودسرانه