ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 18.07.2021, 10:19

آمریکا: هیچ توافقی درباره مبادله زندانیان وجود ندارد


رادیو فردا: ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز شنبه ۲۶ تیرماه از اظهارات عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران درباره نقش آمریکا در به تاخیر انداختن «مبادله زندانیان» و مذاکرات هسته‌ای به شدت انتقاد کرده است.

عباس عراقچی روز شنبه در یک رشته توییت٬ آمریکا و بریتانیا را متهم کرد که با «اهداف سیاسی» هم مانع تبادل زندانیان و هم دسترسی به توافقی برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام شده‌اند.

معاون وزیر امور خارجه ایران اضافه کرده بود: «ده زندانی از همه طرف‌ها شاید همین فردا آزاد شوند اگر که ایالات متحده و بریتانیا تعهدات خود را طبق توافق انجام دهند.»

ند پرایس در بیانیه‌ای گفته است، این اظهارات عباس عراقچی «تلاشی زننده» جهت رفع تقصیر (و نپذیرفتن مسئولیت) بن‌بست کنونی برای بازگشت بالقوه به اجرای تعهدات در چارچوب برجام است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرده است که ایالات متحده آماده‌ است هر زمانی که ایران تصمیم ضروری را بگیرد به وین برگردد و کار بازگشت متقابل به برجام را تمام کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد، عراقچی می‌گوید ما توافق (درباره زندانیان) را به گروگان گرفته‌ایم، در حالی که دولت او چهار آمریکایی بی‌گناه را به ناحق سال‌هاست که زندانی کرده است.

ند پرایس اظهار داشت، در خصوص موضوع زندانیان هیچ توافقی وجود ندارد و اگر واقعا ایران به دنبال نشان دادن حرکت انسان‌دوستانه است، تنها کافی است که این زندانی‌ها را آزاد کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرده است که ایالات متحده آزادی شهروندان زندانی را یک اولویت اصلی خود می‌داند و همچنان منتظر رخ دادن سریع آن است.

رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران، ۱۶ تیرماه طی یک نشست مجازی با عنوان «کمک به گروگان‌ها در سرتاسر جهان» به موضوع زندانیان آمریکایی در ایران پرداخت و به‌طور ضمنی از مذاکره میان واشینگتن و تهران بر سر آزادی آن‌ها خبر داد.

آقای مالی در آن نشست تاکید کرد٬ دولت جو بایدن خواهان آزادی تمام آمریکایی‌هایی است که به طور ناعادلانه در ایران زندانی هستند و توافق برای آزادی تنها بخشی از آن‌ها را نخواهد پذیرفت.

ایران و آمریکا شش دور مذاکرات غیر مستقیم با میانجیگری اعضای حاضر در توافق برجام را در وین، پایتخت اتریش، با هدف بازگشت تهران به تعهدات هسته‌ای خود و لغو تحریم‌های آمریکا انجام داده‌اند تا برجام را احیا کنند. اما به دنبال انتخابات ریاست جمهوری در ایران، فاصله میان دور ششم مذاکرات با دور بعدی طولانی شده است.

طبق این گزارش انتظار این است که دور هفتم مذاکرات مربوط به احیای برجام احتمالا تا پیش از نیمه ماه اوت (بیش از یک ماه دیگر) در وین از سر گرفته نشود.