ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 17.07.2021, 10:27

پایان پروژه دیوارکِشی مرزی میان ترکیه و ایران


ترکیه در آستانه اتمام ساخت دیوارهای امنیتی جدیدی است که صدها کیلومتر از مرز‌های این کشور با ایران و سوریه را پوشش می‌دهند. به همین منوال یونان هم کار ساخت دیوارهای امنیتی با فناوری‌ پیشرفته در مرز زمینی خود با ترکیه را به پایان رسانده است.

به گزارش بی‌بی‌سی،  ساخت چنین دیوارهایی از موضع سخت‌گیرانه‌تر هر دوی این کشورها حکایت دارد، آن هم در حالی که طی سال‌های اخیر میلیون‌ها مهاجر کوشیده‌اند با عبور از این مرزها خود را به اروپا برسانند.

به گزارش روزنامه پرتیراژ صباح که از حامیان دولت است، در ساخت این دیوار بلوک‌های سیمانی به عرض ۲ متر و ارتفاع سه متر به کار رفته و روی آن سیم خاردار نصب شده است. بنابر گزارش‌ها در طول این دیوار چندین برج دیده‌بانی هم قرار دارد که به فواصل ۳۰۰ متری از هم ساخته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دولتی آناتولی،‌ این دیوار به “سیستم‌های نظارتی نمای نزدیک، دوربین‌های حرارتی، رادارهای نظارت زمینی، سیستم‌های تسلیحاتی کنترل از راه دور، مراکز فرماندهی و کنترل، سیستم‌های تصویربرداری خطی و حس‌گرهای لرزه‌ای و صوتی” مجهز است.

بنا بر گزارش‌ها دیوار مرزی ترکیه با سوریه، با ۸۳۲ کیلومتر طول پس از دیوار بزرگ چین و دیوار مرزی آمریکا با مکزیک، سومین دیوار طولانی دنیا به حساب می‌آید.

علاوه بر این پروژه ترکیه برای ساخت دیوار مرزی با با ایران هم رو به اتمام است؛ دیواری که بیش از ۲۰۰ کیلومتر از مرز مشترک ۵۶۰ کیلومتری‌ این دو کشور را در برمی‌گیرد. بنابر گزارش‌ها ساخت این دیوار از سال ۲۰۱۷ آغاز شده است.

به گفته رسانه‌های ترکیه، هدف از ساخت این دیوار مبارزه با قاچاق کالا و مهاجرت غیرقانونی، همین‌طور جلوگیری از حرکت نیروهای حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) میان دو کشور بوده است.

در عین حال گزارش‌ها از افزایش نظارت ترکیه بر مرزهای کوهستانی خود با عراق و استقرار نیرو در این مناطق آن هم در بحبوحه عملیات نظامی خود در شمال این کشور خبر داده‌اند.