ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 16.07.2021, 23:25

مخالفت با مرخصی یک زندانی سیاسی؛ مادر احمدرضا جلالی درگذشت


رادیو فردا: مقام‌های قضایی ایران به احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر ایرانی - سوئدی که از اردیبهشت ۱۳۹۵ در زندان به سر می‌برد اجازه مرخصی و شرکت در مراسم خاکسپاری مادرش را نداده‌اند.

مادر آقای جلالی روز پنج‌شنبه ۲۴ تیر ماه بر اثر ابتلا به کرونا فوت کرده است و خانواده او به رادیو فردا گفته‌اند که این زندانی سیاسی از ۹ ماه پیش، از داشتن کارت تلفن و تماس با مادرش محروم شده بود و مسئولین قضایی حتی در روزهای اخیر که مادرش در بیمارستان بستری بود به او اجازه نداده اند با مادرش با او ملاقات کند.

احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر ایرانی-سوئدی که اردیبهشت ۹۵ برای شرکت در یک کنفرانس علمی به ایران سفر کرده بود، به اتهام «جاسوسی و فروش اطلاعات به اسرائیل» بازداشت و در دادگاه انقلاب اسلامی به اعدام محکوم شد. آقای جلالی این اتهامات را قویا رد کرده است.

ویدا مهران‌نیا، همسر آقای جلالی، که مقیم سوئد است پیش از این با ارسال نامه به مقام‌های جمهوری اسلامی نوشته بود:‌ «تهدیدات مکرر به اعدام، تهدید به سلول انفرادی تا زمان نامحدود، اعمال انواع شکنجه‌های روحی و ... منجر به حملات درد قلبی و حتی افکار خودکشی در احمدرضا جلالی گردیده است.»

احمدرضا جلالی اجازه تماس تلفنی با همسر و فرزندانش در سوئد را هم ندارد.

اسفند ۱۳۹۹ کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل خواستار آزادی فوری احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر ایرانی-سوئدی شده و اعلام کردند که او در سلول انفرادی در آستانه مرگ است.

به گفته آنها، حبس آقای جلالی در سلول انفرادی طولانی‌مدت نمونه بارزی از استفاده سیستماتیک سلول انفرادی در ایران برای مجازات و تحت فشار قرار دادن بازداشت‌شدگان، از جمله برای گرفتن اعترافات اجباری است.

حکومت ایران در سال‌های اخیر تعداد زیادی از اتباع خارجی و ایرانی‌های دو تابعیتی را به اتهام‌های گوناگون از جمله جاسوسی، همکاری با نهادهای امنیتی خارجی و یا اقدام علیه نظام بازداشت کرده است. برخی از این افراد با زندانیان ایرانی در کشورهای مبادله شده‌اند.