ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 11.06.2021, 20:03

چرا رأی نمی‌دهم؟ / عبدالله ناصری


ابتدا تأکید می کنم فراخوانی تحریم انتخابات با اعلام موضع سلبی در مشارکت تفاوت دارد. فراخوان تحریم، مثل مهندسی انتخابات و مانند مشارکت اجباری تحت هر شرایط، تحمیل نظر بر مردم است و بی توجهی به ادراک و نظر آنها.

من تحریم گر نبوده و نیستم ولی معتقدم هر کنشگر سلیم و عقیل و دغدغه مند اصلاح طلب (واقعی) باید موضع ایجابی یا سلبی خود را شفاف اعلام کند و روشن و مستدل اکثریت مردم خاموش و هوشیار را با نظرش تدلیل کند. تصدیق و تبیین کند به چه دلایلی، مهندسان نصب و عزل از جنس خوارج بی ادراک نهروان اند و نه جباران هوشیار صفین و یا رئیس منتصب آینده ابتذال شر نیست و باید به عنوان شر کمتر در بزم نصبش حضور یافت.

من رأی نمی دهم زیرا:
۱- میثاق من با انقلاب اسلامی و نظام سیاسی آن با اتکاء به دیدگاههای رهبر فقید در حین انقلاب و خواست مردم (استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی) و جمهوریت آن در۱۲ فروردین ۵۸ بسته شد. دیگر بر آن میثاق نیستم چون نه نشانی از آنهاست و میثاق نامه (قانون اساسی) آن هم از سوی جناح انقلابی ضد جمهور کاملا پاره شده است.

۲- تغافل نمی کنم که “میزان رأی ملت” به “ترازوی ولی و شورا” بدل شده و صدای رسای “و علی الجمهور السلام” را اکنون می شنوم.

۳-قاطعانه به این باور عقلی و تجربی رسیده ام که حکومت دین/شریعت علاوه بر ناکارآمدی مطلق در اداره زندگی بشر موجب تخفیف و تحقیر اسلام معیار/ نبوی شده است. لذا با صراحت میگویم به عنوان یک اصلاحگر سکولار، طالب فروغ دین رحمانی و حکومت عرفی هستم.

۴- نظام جدید خلافت/ فقاهت از رأی مردم بی نیاز شده، لذا هیچ توجیه منطقی برای همراهی با فعل بیهوده را ندارم.

۵-از این پس بدون توجه به نظر رهبران “جنبش سبز” و زندانیان مظلوم آن، منویات بازماندگان حوادث دی ۹۶، آبان ۹۸، سقوط پرواز اوکراین، نگرانی های اقلیت های دینی و قومی، فساد روزافزون ساختارمند حکومت، رشد فقر، انسداد مطلق سیاسی و … هیچ کنش متعامل با عاملان این کژیها را عقلانی نمی دانم.

۶- دوره فعلی گفتمان اصلاحات سپری شده است. اصلاح طلبان واقعی باید با تأسی به تحول خواهان ایران دوست غیر انقلابی و غیر برانداز، با منشأ اصلی “انحراف از جمهوریت” سخن بگویند و به مطالبات اساسی و مشروع نخبگان مصلح و مردم مظلوم روی آورند.

۷- و در پایان به عنوان شاهد آسیب دیده کودتای انتخاباتی ۸۸ که با عهد شرعی و اخلاقی، از آن پس رأیی نداده بر عهدم باقی می مانم، تا قانون اساسی بنیادی تغییر کند.